مجسمه های سنگی دول هاریوبانگ در جزیره جیجو، عکس

به گزارش پزشکی مدرن، دول هاریوبانگ، این مجسمه های سنگی و شگفت انگیز در جزیره جیجو، در تمامی مناطق توریستی و بازارهای سراسر کره جنوبی به چشم می خورند؛ اما این مجسمه ها چه هستند و به چه منظور ساخته شده اند؟ این مقاله در توضیحی مختصر شما را با اسرارآمیزترین محافظان این جزیره آشنا می نماید.

مجسمه های سنگی دول هاریوبانگ در جزیره جیجو، عکس

مجسمه های دول هاریوبانگ چه هستند؟

دول هاریوبانگ ها (Dol Hareubang) مجسمه هایی سنگی هستند که در سراسر جزیره جیجو یافت می شوند. این مجسمه ها از سنگ های آتش فشانی متخلخل در جزیره ساخته شده اند و ارتفاع بعضی از آن ها تا 3 متر هم می رسد. آن ها به لطف شمایل منحصربه فرد خود، به راحتی قابل شناسایی هستند؛ مجسمه ها همگی دارای چشمانی برآمده و بدون مردمک بوده و صورت آن ها تقریباً مشابه یکدیگر است. دستان آن ها بر روی شکمشان قرار گرفته و یکی از آن ها کمی بالاتر از دیگری است. به علاوه، تمامی مجسمه ها کلاهی قارچی شکل به سر دارند. منشأ این مجسمه ها همچنان یک راز است، اما اغلب به سنت های شِمِنیسم (رشته باورهای سنتی در بعضی اقوام بدوی) منتسب می شوند.

چرا نام آن ها دول هاریوبانگ است؟

ترجمه تحت اللفظی دول هاریوبانگ پدربزرگ ساخته شده از سنگ است. این نام از گویش منطقه جیجو می آید که در آن دول به معنی سنگ و هاریوبانگ به معنی پدربزرگ است. این مجسمه ها برای سال های بسیار و به طور غیررسمی با این نام صدا زده می شدند، اما در سال 1971 بود که دول هاریوبانگ به عنوان میراث قومی پذیرفته شد و رسمیت یافت. علاوه بر قدمت آن ها، این مجسمه ها به خاطر ظاهر باابهت خود نیز پدربزرگ صدا زده می شوند. مجسمه ها اغلب به عنوان محافظان جزیره شناخته شده و طبق باور مردم شیاطین و ارواح خبیث را دور می نمایند.

آن ها را در کجا می توان یافت؟

مجسمه های دول هاریوبانگ در سراسر جزیره به اشکال مختلف، از مگنت های سوغاتی گرفته تا بطری های نوشیدنی، قابل مشاهده هستند. مجسمه های سنگی اصلی نیز در همه جا حضور دارند و در بیشتر مراکز گردشگری نظیر آبشار چئون جی یئون (Cheonjiyeon)، ساحل هامدوک (Hamdeok) و ساحل هایوپجه (Hyeopjae) دیده می شوند. حتی یک پارک کوچک نیز به این مجسمه های اختصاص داده شده است و گردشگران می توانند در آن بیشتر با تاریخ و دلیل شکل گیری آن ها آشنا شوند. در این پارک اشکال مختلفی از این مجسمه ها گرد هم جمع شده اند.

مجسمه های دول هاریوبانگ با چه هدفی ساخته شده اند؟

منشأ مجسمه های دول هاریوبانگ همچنان یک راز است. بعضی می گویند که این مجسمه ها مشابه اجسام نمادینِ یافت شده (توتِم ها) در سرزمین اصلی کره هستند. شواهدی دیگر نشان می دهند که مجسمه ها ممکن است تحت تأثیر افرادی خارج از این کشور ساخته شده باشند. ظاهر این مجسمه ها با کلاه های قارچی شکل، بسیاری را به این نتیجه رسانده است که آن ها بخشی از فرهنگِ ماشرومِ (قارچ توهم زا) شِمِنیسم در جیجو بوده اند.

امروزه، به باور عموم، این مجسمه ها دارای نقش دوگانه برای محافظت و باروریِ جزیره هستند. بسیاری از مجسمه های دول هاریوبانگ اساساً در ورودی قلعه ها مستقر شده بودند و همین موضوع سبب شده تا به عنوان محافظان ساختمان های شهر و مردم تلقی شوند.

جزیره جیجو به پایتخت ماه عسل کره جنوبی مشهور است و بر طبق افسانه ها زنان تازه عروس می توانند با دست کشیدن به بخش های مختلف بدن مجسمه ها شانس خود را برای به جهان آوردن فرزند موردنظرشان افزایش دهند. برای مثال، دست کشیدن به بینی مجسمه موجب پسردار شدن و دست کشیدن به گوش های مجسمه موجب دختردار شدن می گردد. بسیاری از مجسمه ها به سبب این خرافه با فرسایش در اجزای بدن خود روبه رو شده اند.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 224

به "مجسمه های سنگی دول هاریوبانگ در جزیره جیجو، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "مجسمه های سنگی دول هاریوبانگ در جزیره جیجو، عکس" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه های سنگی دول هاریوبانگ در جزیره جیجو، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید