فیلم همسر یک جاسوس شما را به دل هولناک ترین روزهای ژاپن می برد

به گزارش پزشکی مدرن، کیوشی کوروساوا که سینمادوستان او را بیشتر به خاطر کارگردانی فیلم ترسناک جذبه به خاطر می آوردند، سال جاری با فیلم همسر یک جاسوس به جشنواره ونیز آمده تا توانایی هایش در روایت یک داستان درامِ هیجان انگیز را به نمایش بگذارد.

فیلم همسر یک جاسوس شما را به دل هولناک ترین روزهای ژاپن می برد

همسر یک جاسوس یک فیلم تاریخی است که ما را به چند دهه قبل و دروان جنگ جهانی دوم در سرزمین آفتاب تابان می برد. این فیلم داستان یک زوج جوان ژاپنی را روایت می نماید که در سخت ترین شرایط قصد دارند ایمان خود را حفظ نمایند و با پایبندی به عشق زندگی شان را ادامه دهند. کوروساوا درباره اتمسفر و داستان فیلم جدیدش می گوید: برای اولین بار فیلمی ساخته ام که داستانش در دهه های گذشته رخ می دهد. با اینکه خط زمانی تاریخی و اتفاقات جامعه از قبل معین بود، با علاقه زیاد به این فکر کردم که در آن موقع هنگامی که ژاپنی ها به آینده خود فکر می کردند تا چه اندازه دچار کشمکش می شدند.

با توجه به عملکرد سایر فیلم ها و نقدهای منتشر شده برای فیلم همسر یک جاسوس می توان گفت این ساخته کوروساوا شانس چندانی برای دریافت شیر طلایی ونیز 2020 نخواهد داشت، اما می توان برای او و بازیگر نقش اول زن فیلم در بخش های بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر شانس قائل بود. کوروساوا از محبوب ترین فیلم سازان جشنواره کن است و طی سال های اخیر فیلم های او در این جشنواره با بازخوردهای خوبی روبرو شده و جوایز مهمی را کسب نموده اند.

  • جنایت بی دقت مکری در ونیز نمایش داده شد؛ روایت آتش سوزی سینما رکس آبادان

نقدهای فیلم همسر یک جاسوس

ایندی وایر / دیوید ارلیچ

امتیاز: -B

کوروساوا پس از فیلم های پیروز ترسناک ژاپنی اش در سال 2008 با فیلم سونات توکیو به سراغ درام های اجتماعی رفت و فیلم قابل توجه ای ساخت، اما او پس از سونات توکیو در تصویرگری اجتماع ناآرام امروزی به تکرار افتاد. کم تر سینمادوستی انتظار داشت کیوشی کوروساوا به راستا پیروز قبلی اش بازگردد و به همین خاطر همسر یک جاسوس را می توان از این لحاظ یک غافلگیری تلقی کرد.

در این فیلم کوروساوا کوشش می نماید تا هیجان های مربوط به سبک فیلم را با درونی کردن اتفاقات داستان متعادل کند. بخش های ابتدایی همسر یک جاسوس از لحاظ قصه و روایت بهتر از ادامه فیلم هستند و تعادل در این سکانس ها مشهودتر است. فرایند تصمیم گیری زن شخصیت اصلی به واسطه صراحت او و بازی خوب یو آئوی چشمگیر است. به طور کلی فیلم کوروساوا تجربه سینمایی خوبی است، اما این درام تاریخی جای بهبود و تأثیرگذاری بیشتر داشت.

هالیوود ریپورتر / دبورا یانگ

همسر یک جاسوس را می توان یک فیلم تریلر جذاب، شرقی، با ضرباهنگ بالا به همراه لحظاتی هراس آور و واقع گرا توصیف کرد. کیوشی کوروساوا با نخستین فیلم تاریخی خود بیننده را به دهه 1940 میلادی و میان بمباران های سال 1945 ژاپن می برد. نورپردازی، صحنه بندی، انتخاب لباس ها و عملکرد شخصیت ها بیننده را در تمیز دادن اتفاقات فیلم از واقعیت آن روزهای ژاپن گیج می نماید؛ اتفاقی که ناشی از دقت و نکته سنجی تیم فیلم نامه نویسی اثر است.

در فصل های انتهایی فیلم با تصمیمات زن محوری داستان تعلیق های قصه به خاتمه می رسند، اما این انتهای فیلم نیست و کوروساوا میخواهد ملودرام خود را به یک تراژدی تبدیل کند. صحنه آخر فیلم در یک ساحل خلوت رقم می خورد و فیلم ساز ابری از تردید را روی عشق، اعتماد و ایدئولوژی می افکند.

ورایتی / گای لوج

پس از یک آغاز کند، همسر یک جاسوس به یکی از سرگرم نماینده ترین و بهترین فیلم های کیوشی کوروساوا تبدیل می گردد. داستان رفته رفته همراه با شخصیت محوری اش سریع و واضح می گردد. پس از 20 دقیقه ابتدایی این فیلم 120 دقیقه ای که کمی نماید است، یو آئوی به عنوان موتور محرکه فیلم، داستان را به جلو می برد و با خلق شخصیتی چند جانبه بر بار تنش های اثر می افزاید.

سبک نورپردازی و فیلم برداری جدیدترین ساخته کیوشی کوروساوا جالب و همسو با حس و حال کلاسیک فیلم است و تناقض متناسب با داستان لباس های شخصیت ها را بیشتر به چشم می آورد. همسر یک جاسوس فیلم ظریفی بوده که با هوشیاری کنترل شده است و چند دوراهی چالش برانگیز را پیش روی شخصیت هایش قرار می دهد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 253

به "فیلم همسر یک جاسوس شما را به دل هولناک ترین روزهای ژاپن می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم همسر یک جاسوس شما را به دل هولناک ترین روزهای ژاپن می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید