عکس نو جیمز وب از بزرگترین ساعت شنی کیهان

به گزارش پزشکی مدرن، تلسکوپ فضایی جیمز وب در جدیدترین عکس خود، یک ساعت شنی را در دل آسمان نشان می دهد که شروع یک ستاره را به تصویر می کشد.

عکس نو جیمز وب از بزرگترین ساعت شنی کیهان

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا وب، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) ناسا، ویژگی های پنهان یک پیش ستاره را در ابر تاریک موسوم به L1527 آشکار نموده است و بینشی را در خصوص شروع یک ستاره تازه ارائه می نماید.

این ابر های فروزان فقط در نور فروسرخ قابل مشاهده هستند و همین موضوع، آن ها را به یک هدف ایده آل برای دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) جیمز وب تبدیل می نماید.

در گردن این ساعت شنی، شروع یک ستاره تازه پنهان است. ابر های غبار و گاز در این منطقه فقط در نور فروسرخ قابل مشاهده هستند. طول موج های فروسرخ، همان طول موج هایی هستند که تلسکوپ فضایی جیمز وب در آن ها تخصص دارد.

این پیش ستاره، یک توده گاز داغ و پف نموده است که تنها کسری از جرم خورشید ما به شمار می رود. همان طور که پیش ستاره، مواد را به داخل می کشد، هسته آن فشرده و داغ تر می شود. در نهایت، همجوشی هسته ای شروع می شود و یک ستاره به وجود می آید.

خط تاریکی که در مرکز ساعت شنی دیده می شود، نمای لبه ای از یک قرص پیش سیاره ای است که هنگام شکل گیری ستاره به درون آن کشیده می شود. مقدار آن تقریبا به مقدار منظومه شمسی ما است و محتمل است که نهایتا در سیارات جمع شود و روزنه ای را به سوی تاریخ منظومه شمسی باز کند.

نور پیش ستاره، حفره هایی را در غبار و گاز بالا و زیر قرص آن را تعیین می نماید. برای درک این موضوع، چراغ قوه هایی را تصور کنید که در جهت مخالف هستند و هر کدام یک مخروط از نور را می تابانند. نواحی آبی رنگ، نشان دهنده نازک ترین غبار هستند. این در حالی است که رنگ نارنجی، لایه های ضخیم تری از غبار را نشان می دهد.

در این تصویر، ابری چندرنگ به شکل ساعت شنی دیده می شود که در پس زمینه سیاه و پرستاره فضا قرار گرفته است. این ابر غبار و گاز با نور یک پیش ستاره روشن می شود که ستاره ای در مراحل اولیه شکل گیری است. حباب بالایی ساعت شنی، نارنجی است و حباب پایینی، از رنگ سفید تا آبی تیره دیده می شود.

این دو حباب با هم مانند بال های پروانه ای هستند که 90 درجه به طرفین چرخیده اند. از حباب های بالایی و پایینی رشته های رنگی بلند و موزونی امتداد یافته اند که تقریبا شبیه به آتش سوزان هستند.

در مرکز ساعت شنی، یک خط مرزی کوچک و تیره وجود دارد. این خط، نمای لبه ای از یک قرص پیش سیاره ای است. قرص پیش سیاره ای، قرصی از مواد است که هنگام شکل گیری ستاره به درون آن کشیده می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 26 آبان 1401 بروزرسانی: 26 آبان 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1211

به "عکس نو جیمز وب از بزرگترین ساعت شنی کیهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "عکس نو جیمز وب از بزرگترین ساعت شنی کیهان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس نو جیمز وب از بزرگترین ساعت شنی کیهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید