ذی نفعان صنعت گردشگری ایران باید بر هفته گردشگری اکسپو تمرکز کنند

به گزارش پزشکی مدرن، رئیس کمیته بین الملل کمیسیون گردشگری اتاق ایران گفت: آنچه در اکسپو برای صنعت گردشگری ما مهم است تمرکز شرکت های خدمات گردشگری، هتل ها و ذی نفعان صنعت خصوصی و خصولتی صنعت گردشگری ایران بر هفته گردشگری اکسپو است تا در آنجا بالاترین سطح ملاقات های بین المللی را برای خود فراهم کنند.

ذی نفعان صنعت گردشگری ایران باید بر هفته گردشگری اکسپو تمرکز کنند

محمد شیرکوند در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به انتخاب پاویون ایران در اکسپو2020 به نام یکی از 8 پاویون برتر از لحاظ طرح معماری و با توجه به محل آن که در ستون تحرک در کنار پاویون فرانسه است، تاکید کرد: ما باید پاویون ایران در اکسپو 2020 را یک موزه فرض کنیم که قرار است تمام آنچه که به نام میراث ملموس و میراث ناملموس در دل خاک ایران نهفته شده را در عرصه بین المللی در بالاترین جایگاه خود به نمایش بگذارد.

عضو کمیته اکسپو ایران با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی دنیا و آنچه که به آن صنعت اکسپو گفته می شود مبتنی بر خدمات گردشگری است توضیح داد: خدمات گردشگری در دو قالب ارائه می شود؛ اول خدمات مبتنی بر تور، سفر و تفریح؛ که در این سطح خود اکسپو هم یک بازدید رویدادی است. یعنی وقتی هر یک از ما در پاویون فرانسه، بریتانیا یا ایتالیا و ... حضور داریم در واقع با آورده سده اخیر آن کشور و همین طور برنامه این کشور از 5 سال پیش رو آشنا می شویم. بنابراین این خودش زیباترین بازدید هنری دنیاست.

شیرکوند ادامه داد: نوع دوم خدمات گردشگری مبتنی بر دریافت خدمات مایس (MICE) است که این نوع خدمات در دنیا از 10 سال پیش به بهترین شکل خود را نشان می دهد.

عضو کمیته اکسپو اتاق ایران با این توضیح که خدمات مایس نوعی از خدمات است که تجار و صاحبان صنایع از صنعت گردشگری درخواست می کنند تا این خدمات را در کشور مقصد دریافت کنند گفت: این همان نوع خدمات است که ما در کمیته اکسپو اتاق ایران در این دوره در حال ارائه آن هستیم. یعنی ما شرایطی را فراهم کرده ایم که اتاق های بازرگانی استانی، اتاق های مشترک و تشکل ها و انجمن ها بتوانند از خدمات مایس که مبتنی بر گردشگری است برای قرار ملاقات B2B خود، برای بازدید از نمایشگاه ها، اکسپوزیسیون ها و حضور در کنفرانس ها، کنگره ها و سمینارها بالاترین استفاده را داشته باشند و در کنار همه این ها بتوانند در بعد شخصی هم تفریح کرده و خاطره سازی کنند.

شیرکوند با تاکید بر اینکه اکسپو که هر 5 سال یک بار در دنیا برگزار می شود برای اولین بار به خاورمیانه آمده فرصتی است که ایران نباید به هیچ نام آن را از دست بدهد گفت: ابزار گردشگری قدرتمندترین و در عین حال نرم ترین ابزار برای ابراز قدرت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هر کشوری است.

او با اشاره برنامه ریزی های صورت گرفته برای بهره برداری از این فرصت دنیای در ایران تاکید کرد: با اینکه یک هفته را در اکسپو به طور اختصاصی به نام هفته پیوند و گردشگری نام گذاری کرده اند اما هنوز شرکت های خدمات مسافرتی و یا وزارت گردشگری بر روی آن تمرکز نداشته اند.

شیرکوند یادآوری کرد: اکسپو اصلا نمایشگاهی به معنای خرید و فروش غرفه نیست. اکسپو جایگاهی برای بیان برند ملت در یک آوردگاه بین المللی است و اصلا چیزی به نام غرفه مطرح نیست. بلکه در هر پاویون از جمله در پاویون ایران سالن جلسات B2B وجود دارد که اجازه می دهد تجار تمام دنیا و تجار ایرانی بتوانند با هم ملاقات داشته باشند و هر شرکت کننده فرصت دارد برند خود را در بالاترین سطح عرضه کند.

او ادامه داد: اما الان با کمال تعجب و تاسف شرکت های خدمات مسافرتی تور اکسپو می فروشند. در حالی که اکسپو تور گردشگری نیست. بلکه یک تور تخصی مبتنی بر خدمات مایس است. اگر این تور تخصصی نتواند خدمات لازم برای بازدیدها و قرار ملاقات های تجاری، همایش ها سمینارها و کنفرانس ها و اکسپوزیسیون ها نمایشگاه های تخصصی ارائه کند فقط فرصت و هزینه به در رفته است.

شیرکوند با انتقاد از کسانی که جذب دنیاگرد های دوبی به سمت ایران را به نام یک هدف اصلی تعریف کرده اند گفت: این می تواند یک هدف حاشیه ای باشد اما تحت هیچ شرایطی نمی تواند هدف اصلی باشد. آن هم به دو دلیل؛ اول اینکه بازدیدکننده دوبی دنیاگرد عام نیست بلکه صاحبان صنایع و تجار هستند. دوم اینکه چنین بازدیدکننده ای معمولا بین 4 یا 5 شب در یک مقصد اقامت دارد نه بیشتر .

او بر این اساس تاکید کرد: آنچه در صنعت گردشگری ما مهم است این است که شرکت های خدمات گردشگری هتل ها و ذی نفعان صنعت خصوصی و خصولتی صنعت گردشگری ایران باید بر هفته گردشگری اکسپو تمرکز کنند و در آنجا بالاترین سطح ملاقات های بین المللی را برای خود فراهم کنند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 871

به "ذی نفعان صنعت گردشگری ایران باید بر هفته گردشگری اکسپو تمرکز کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذی نفعان صنعت گردشگری ایران باید بر هفته گردشگری اکسپو تمرکز کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید