دردسرهای اسپرت کاران ستارخان برای ساکنان فرحزاد!

به گزارش پزشکی مدرن، در محله های نه چندان قدیمی مرکز، راسته هایی به علت استقبال زیاد شهروندان شهره شده اند. خیابان ستارخان محدوده خیابان شادمهر تا بهبودی هم به راسته اسپرت کارها معروف است و از جانمایی ضبط و باند خودرو گرفته تا فروش روکش و لوازم صوتی و تصویری در آن انجام می گردد اما فعالیت آنها موجب گله اهالی شده است.

دردسرهای اسپرت کاران ستارخان برای ساکنان فرحزاد!

خبرنگاران آنلاین - مریم باقرپور: خیابان ستارخان در محدوده منطقه2 تهران در چند سال اخیر به یکی از معبرهای خوش خوراک تهران با رستوران های نو تبدیل شده است. اما در این میان آنها، اسپرت کاران هم حضور فعالی دارند. این موضوع به ویژه در قسمت های جنوبی خیابان نرسیده به میدان توحید بیشتر دیده می گردد. علی زمانی یکی از اهالی درباره شکل گیری راسته اسپرت کارهای خودرو می گوید: بعد از تقاطع خیابان شادمهر، قسمت هایی از زمین های خیابان ستارخان روبه روی مجتمع های مسکونی وقفی هستند. بیشتر مغازه های راسته اسپرت کارها تا 20 سال پیش خالی بود جز یک کبابی، تعمیرات کولر و فروشگاه لوازم خانگی که مغازه قدیمی اینجا محسوب می شدند.

او ادامه می دهد: 15 سال پیش از وقتی نبش کوچه نجاری، مغازه فروش روکش خودرو باز شد کم کم مغازه های خالی با او همراه شدند و کاری مشابه او آغاز کردند. تا امروز نزدیک 10 سال است که این خیابان به راسته اسپرت کارها معروف شده است.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

تبدیل کوچه به کارگاه نصب لوازم صوتی و تصویری

زهرا سخایی ساکن نخستین کوچه خیابان شادمهر است. او می گوید: آلودگی صوتی و بصری در این خیابان امان ما را بریده است. کوچه فرحزاد کوچه پشتی مغازه دارها محسوب می گردد. اما آنها به جز در اصلی مغازه شان، در کوچکی در انتهای مغازه به سمت کوچه ما باز نموده اند و مشتری ها را به آن سمت هدایت می نمایند. چند بار به شهرداری اطلاع دادیم و آنها این درها را به علت تخلف بستند اما دوباره مالکان آنها را باز می نمایند و به کارشان ادامه می دهند. در واقع کوچه ما به کارگاه بزرگ نصب لوازم صوتی و تصویری خودرو تبدیل شده که پر از ضایعات، نایلون و سیم و جوان هایی است که تردد و تأمین امنیت را سخت می نمایند.

اختلال در تردد خودروهای ساکنان

حسن پورابراهیم هم از دیگر ساکنان کوچه فرحزاد است که از 15 سال پیش در این محدوده زندگی می نماید. او می گوید: صاحبان مغازه یا شاگردان آنها، 9 صبح کرکره های مغازه را بالا می برند و سیم های رابط بلند و جعبه ابزارشان را وسط خیابان و کوچه پشتی می گذارند تا ساعت 12 شب. ساکن کوچه هم تا ساعت 10 صبح وقت دارند که خودرویشان را از پارکینگ خارج نمایند در غیر این صورت کوچه تا ساعت 8 شب بسته می گردد.

او اضافه می نماید: داخل کوچه فرحزاد 2 مغازه از همان راسته وجود دارد اما شهرداری به آنها اعلام نموده است که فقط مجوز فروش و تعمیر لوازم خودرو را دارند. متأسفانه چون کارگرهای این مغازه ها مدام در حال جابه جایی هستند صاحبان مغازه هم چندان در قبال شان سختگیری نمی نمایند. برخی از آنها جوان های 15، 16 ساله ای هستند که شیشه ها را دودی و روکش های خودرو را تعویض می نمایند. بارها دیده ام بساط قلیان هم کنارشان فراهم است و این درست جلو چشم پسران و دختران ما انجام می گردد.

ساکنان این محدوده بارها با کارگران مغازه ها درگیر شده اند. زمانی دراین باره هم می گوید: بارها اهالی با مغازه دارها صحبت نموده اند اما کارشان به درگیری لفظی و حتی فیزیکی رسیده است. حتی به پیشنهاد یکی از اهالی برای 4 سال نگهبانی برای کوچه پشتی در نظر گرفتیم تا فقط به ساکنان اجازه ورود بدهد. بعلاوه استشهادیه محلی تهیه کردیم و به شهرداری منطقه فرستادیم. آنها هم در زمین خالی که بعد از 4 مغازه اول وجود دارد مانع نصب نموده اند اما تغییری در عملکرد مغازه دارها نشده است و ما همچنان از معضلات فعالیت این راسته رنج می بریم.

برطرف مشکل با طرح های پیشنهادی

موضوع را با محمد کریمی شهردارناحیه6 شهرداری منطقه2 درمیان می گذاریم. او دراین باره می گوید: اسپرت کارها در کل خیابان ستارخان فعالیت دارند اما بیشتر ساکنان خیابان های حدفاصل بهبودی تا خشنود و به ویژه کوچه فرحزاد از این موضوع شاکی هستند چون فعالیت این مغازه ها در محدوده بافت مسکونی است. ما بارها برای سدمعبر، تخلفات باز کردن در پشتی و... با صاحبان مغازه ها برخورد قانونی نموده ایم. گاردریلی در کوچه فرحزاد نزدیک زمین رها شده کوچه نصب و در سال های اخیر کوچه فرحزاد از حالت بن بست خارج کردیم و تعدادی از واحدهای تجاری هم رأی ماده 100 گرفته اند. اما همچنان مشکل اسپرت کاران برطرف نشد. در واقع برای حل مشکل باید راه حل اساسی ارائه گردد. چون اقدام مقطعی نتیجه اثربخش ندارد.

او ادامه می دهد: برای خیابان ستارخان پیشنهادهایی مطرح شده که در صورت اجرا معضلات را تاحدودی کم می نماید. به عنوان مثال پیشنهاد شد تا فضایی در اختیار این افراد قرار گیرد. بعلاوه در طرحی دیگر پیشنهاد شده با توجه به عرض 3متری و نیم متری جوی، این محدوده بهسازی و در ادامه حدود یک و نیم متر برای پیاده رو و تردد شهروندان و بقیه برای فعالیت اسپرتی ها اختصاص باید و در مقابل از آنها عوارض بگیرند. بعلاوه محدوده ای را برای پارک حاشیه ای در نظر بگیرند.

کریمی درباره زمان اجرای این طرح ها می گوید: کارشناسان در حال آنالیز هستند که معضل تا حدودی کم گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 مهر 1401 بروزرسانی: 27 مهر 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1200

به "دردسرهای اسپرت کاران ستارخان برای ساکنان فرحزاد!" امتیاز دهید

1 کاربر به "دردسرهای اسپرت کاران ستارخان برای ساکنان فرحزاد!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای اسپرت کاران ستارخان برای ساکنان فرحزاد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید