داستان زندگی ستاره ای در کنار یک سیاه چاله ، رمز زنده ماندن فاش شد

به گزارش پزشکی مدرن، اخترشناسان داستان جدید زنده ماندن ستاره ای که در حال حاضر کنار یک سیاه چاله عظیم زندگ می نماید را توضیح دادند.

داستان زندگی ستاره ای در کنار یک سیاه چاله ، رمز زنده ماندن فاش شد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، داده های رصدخانه ناسا نشان داد، یک ستاره در کنار یک ابر سیاه چاله در کهکشانی تقریباً 250 میلیون سال نوری دورتر از زمین واقع شده است. این سیاه چاله در یک کهکشان به نام GSN069 قرارگرفته و جرمی تقریباً 400 هزار برابر خورشید دارد که آن را در دسته ابر سیاه چاله های کوچک قرار می دهد. پیش از این غول سرخ توسط گرانش سیاه چاله گرفته شده بود و لایه خارجی هیدروژنی آن به سمت سیاه چاله فرو رفته و تنها هسته آن به جا مانده که با نام کوتوله سفید آن را می شناسیم.

اندرو کینگ از دانشگاه لستر انگلستان گفت: تفسیر من از داده های X-Ray کوتوله سفید این است که این کوتوله زنده مانده، اما از سیاه چاله خارج نشده است و اکنون در یک مدار بیضوی در اطراف سیاه چاله گرفتار شده و تقریباً هر نه ساعت یکبار دور آن می چرخد.

هنگامی که کوتوله سفید در سومین مدار روزانه قرار می گیرد سیاه چاله مواد کوتوله را به نزدیک ترین حالت خود می کشد (تا 15 برابر شعاع افق رویداد، نقطه ای که برگشتی از سیاهچاله وجود ندارد). این مواد وارد صفحه اطراف سیاه چاله شده و انفجار هایی از X-Ray آزاد می نماید که رصدخانه ناسا می تواند آن را تشخیص دهد؛ بنابراین آینده این ستاره و مدار آن چه خواهد بود؟ اثر ترکیبی امواج گرانشی و افزایش سایز ستاره همراه با کاهش جرم باعث می گردد که مدار چرخش بزرگتر و دایره ای تر گردد. در این حالت سرعت از دست دادن جرم کاهش می یابد و کوتوله سفید به آرامی با چرخش از سیاه چاله جدا می گردد.

کینگ می گوید: بسیار سخت است که بتوان از سیاه چاله جدا شد و عملا هیچ راه گریزی وجود ندارد. سیاه چاله کوتوله سفید را آرام آرام فرو می برد و هیچ وقت متوقف نخواهد شد. در اصل این از دست دادن جرم آنقدر ادامه پیدا می نماید تا کوتوله سفید تبدیل به یک سیاره گردد. فرآیندی که میلیارد ها سال طول می کشد. معین است که دنیا راه آرام و پیچیده ای برای تشکیل یک سیاره دارد.

اخترشناسان دریافتند که بسیاری از ستارگان در اثر برخورد با یک سیاه چاله کاملاً از هم می پاشند؛ اما چندین مورد وجود دارد که نشان می دهد ستاره در کنار سیاه چاله زنده مانده است.

برخورد های پیچیده شبیه به این، از برخورد های مستقیم رایج تر است، اما به چند دلیل قابل رویت نیست. اول اینکه زنده ماندن یک ستاره برای زمان طولانی به منظور کامل کردن مدار اطراف یک سیاه چاله بدین معنی است که اخترشناسان مکرراً انفجار هایی را مشاهده می نمایند. مشکل دیگر اینکه، ابر سیاه چاله هایی که سنگین تر از ابر سیاه چاله GSN069 است، می تواند ستاره ها را به طور مستقیم ببلعد تا اینکه ستاره هایی که در مدار آن ها قرار گرفته اند و جرم از دست داده اند را در خود فرو برند؛ در این مورد نیز اخترشناسان چیزی مشاهده نمی نمایند.

کینگ گفت: این رویداد تنها برای تلسکوپ های ما و تنها در مدت زمان کوتاهی قابل رویت است بنابراین اگر فوق العاده خوش شانس باشیم و یکی از این رویداد ها را ثبت کنیم و بسیاری از آن ها را از می هیم.

کینگ پیش بینی می نماید که کوتوله سفید تنها دو دهم جرم خورشید جرم دارد. اگر کوتوله سفید هسته غول سرخ بوده و هیدروژن کاملا از آن جدا شده پس هسته باید سرشار از هلیوم باشد و این هلیوم در اثر ادغام اتم های هیدروژن طی تکامل غول سرخ ایجاد شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 4

به "داستان زندگی ستاره ای در کنار یک سیاه چاله ، رمز زنده ماندن فاش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان زندگی ستاره ای در کنار یک سیاه چاله ، رمز زنده ماندن فاش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید