تهیه طرح تعیین منطقه ها دارای خطر آتش سوزی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش پزشکی مدرن، معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طرح پهنه بندی و تعیین منطقه ها دارای خطر آتش سوزی در استان تهیه شد.

تهیه طرح تعیین منطقه ها دارای خطر آتش سوزی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از شهرکرد، رحمان توکلی معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره رویکرد مقابله و پیشگیری از آتش سوزی در منابع طبیعی و جنگل ها گفت: طرح پهنه بندی و تعیین منطقه ها دارای خطر آتش سوزی در استان تهیه شد.

او افزود: براساس این طرح از 134هزار و 400 هکتار اراضی ملی استان که شامل جنگل، مراتع متراکم، نیمه متراکم و کم متراکم است، خطر پذیری منطقه ها در پنج کلاس تقسیم بندی شد.

بیشتر بخوانید

توکلی اضافه کرد: در طرح پهنه بندی و تعیین منطقه ها دارای خطر آتش سوزی در استان که با استفاده از روش های آماری مبتنی بر هوش مصنوعی تهیه شده است، 12 عامل از جمله تراکم پوشش گیاهی به عنوان ماده سوختنی، پراکنش عامل انسانی و بهره برداران منابع طبیعی و گردشگران، سرعت وزش باد، شیب و جهت شیب عرصه منابع طبیعی، مقدار پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی، مقدار بارش سالانه و رطوبت خاک، وجود مواد قابل اشتغال و گیاهان علفی یکساله از جمله علف ها، فاصله از اراضی کشاورزی، فاصله از ایستگاه اطفای حریق و دما پراکنش جاده ها در پهنه در مقدار حریق و وسعت حریق اثرگذار است، که در قالب سیستم اطلاعات جغرافیای مورد بررسی قرار گرفته است.

او ادامه داد:هم اکنون بیش از 95 درصد حریق و آتش سوزی در منابع طبیعی و جنگل ها عامل انسانی است و پراکنش عامل انسانی و بهره برداران منابع طبیعی و گردشگران باعث بروز حریق می شود.

توکلی گفت: برای اجرای طرح پهنه بندی حریق 119 منطقه که آتش سوزی در آن رخ داده است، نقشه برداری و 12 عاملی که بیشترین اثرات حریق را داشتند، در این طرح استخراج شد.

او افزود: برای پیش بینی و تهیه نقشه خطریذیری منطقه ها، کل استان بر اساس میانگین آتش سوزی سال های گذشته به قسمت های 9 هکتاری تقسیم شد تا مقدار خطرپذیری منطقه ها در مدل تهیه شده و مقدمات برنامه ریزی برای اقدامات پیشگیرانه از جمله نصب دوربین پایش، احداث آتش بر در این منطقه ها آماده شود.

منبع: ایرنا

ف

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 892

به "تهیه طرح تعیین منطقه ها دارای خطر آتش سوزی در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه طرح تعیین منطقه ها دارای خطر آتش سوزی در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید