تشخیص تخلفات علمی در کارگروه های اخلاق پژوهشی، صدور حکم در دستگاه های ذیصلاح

به گزارش پزشکی مدرن، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهشی وزارت علوم تصویب 4 سند مصوب و راه اندازی کارگروه های اخلاق پژوهشی در وزارتخانه علوم و دانشگاه ها را از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تخلفات علمی دانست و گفت: برای این منظور علاوه بر تشکیل کارگروه اخلاق پژوهش در وزارت علوم، در دانشگاه ها نیز نسبت به تشکیل این کارگروه اقدام شده است که وظیفه اصلی آن تشخیص تخلفات و انحرافات در امور پژوهشی است.

تشخیص تخلفات علمی در کارگروه های اخلاق پژوهشی، صدور حکم در دستگاه های ذیصلاح

دکتر محسن شریفی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه قانون پیشگیری و مقابله با تخلفات در آثار علمی تصویب و ابلاغ شده است، اضافه نمود: بعد از تصویب این قانون آیین نامه اجرایی آن تدوین شد و در هیات دولت به تصویب رسید.

شریفی، تدوین دو دستورالعمل را از دیگر اقدامات وزارت علوم برای پیشگیری و مقابله با تخلفات علمی دانست و یادآور شد: یکی از این دستورالعمل ها در زمینه نحوه تشکیل کارگروه اخلاق پژوهشی در دانشگاه ها و موسسات علمی و دیگری در زمینه نحوه تعیین بازرسان است که هر دو این دستورالعمل ها تدوین و نهایی شده است.

به گفته وی بر این اساس به منظور مقابله و پیشگیری از تقلب و تخلفات علمی 4 سند تهیه شد که شامل قانون این موضوع، یک آیین نامه و دو دستورالعمل می گردد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه این اسناد قانونی ابلاغ شده است، خاطر نشان کرد: بر اساس این اسناد کارگروه اخلاق پژوهشی در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شد و در کارگروه وزارت علوم تا به امروز 6 جلسه برگزار شده است.

شریفی راه اندازی کارگروه های اخلاق پژوهشی در دانشگاه ها و موسسات علمی را از دیگر اقدامات اجرا شده در این زمینه نام برد و اضافه نمود: بر اساس اسناد ابلاغ شده هر دانشگاه و موسسه واجد شرایطی باید دارای یک کارگروه اخلاق پژوهشی باشد و ما در حال آنالیز هستیم که برآورد گردد چند دانشگاه و موسسه نسبت به راه اندازی این کارگروه ها اقدام نموده اند.

وی با اشاره به عملکرد و وظایف این کارگروه ها شرح داد: هرگونه مورد مشکوک تخلف در امور پژوهشی ابتدا در این کارگروه ها مورد آنالیز قرار می گیرد. در صورتی که آنالیز این کارگروه نشان دهد که تخلفی صورت نگرفته است، از فرد یا افراد برطرف اتهام می گردد ولی در صورتی که تعیین گردد که تخلف، انحراف و یا بد اخلاقی علمی اجرا شده باشد به نهادهای ذیصلاح مانند کمیته انضباطی دانشجویی و یا هیات انتظامی کارکنان اعلام خواهند کرد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه این کارگروه ها هیچ حکمی را برای افراد متخلف صادر نمی نمایند، وظایف آنها را تنها تشخیص و شناسایی تخلفات در امور پژوهشی دانست.

شریفی، کار اصلی کارگروه های اخلاق پژوهشی در دانشگاه ها را پیشگیری و ترویج اخلاق پژوهشی، تشخیص تخلفات، آموزش و آشنا کردن پژوهشگران با مصادیق تخلفات علمی، درستکاری علمی و برگزاری کارگاه ها و کنگره هایی در زمینه آشنا کردن پژوهشگران و دانشجویان با مصادیق تخلف و ایجاد زیر ساخت هایی که امکان تخلف را کاهش می دهد، نام برد.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، سرانجام نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش و یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی- علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و غیر الکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان ملزم به واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت، می شوند.

در صورتی که ارتکاب جرم موضوع این قانون به وسیله پایگاه الکترونیکی و یا در قالب بنگاه شامل موسسه، شرکت یا هر نوع دیگر اعم از ثبت شده یا نشده انجام گردد و یا برای انجام آن اقدام به تبلیغ به هر نحو گردد، مرتکب یا مرتکبان به میانگین حداقل و حداکثر مجازات مقرر فوق محکوم می شوند. علاوه بر آن این بنگاه ها به درخواست یکی از وزارتخانه های علوم و یا بهداشت و یا سایر مراجع مربوط و با دستور مراجع قضایی حسب مورد مهر و موم (پلمب) یا متوقف می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 226

به "تشخیص تخلفات علمی در کارگروه های اخلاق پژوهشی، صدور حکم در دستگاه های ذیصلاح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص تخلفات علمی در کارگروه های اخلاق پژوهشی، صدور حکم در دستگاه های ذیصلاح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید