تخریب دیواره غربی سازه های آبی شوشتر قابل کتمان نیست

به گزارش پزشکی مدرن، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، تخریب دیواره غربی سازه های آبی شوشتر قابل کتمان نیست.

تخریب دیواره غربی سازه های آبی شوشتر قابل کتمان نیست

احمد شمس آبادی، مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر شرح داد: تداوم این بی تفاوتی ها باعث می شود هنگامی که این آثار تاریخی تخریب شدند، کانون توجه قرار گیرند.

وی همچنین با اشاره به رانش دیواره غربی سازه های آبی تاریخی شوشتر گفت: سبک سازی خانه های مشرف بر دیواره غربی سازه های آبی تاریخی ثبت جهانی شوشتر زمان بر است و با سبک سازی رانش این دیواره برطرف نمی شود.

این دوستدار میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه سبک سازی خانه های مشرف بر دیواره غربی به دلیل اینکه این دیواره رانش دارد اقدامی نادرست است، شرح داد: اعتبار تخصیص میگیرد اما مدیریت مالی و بازسازی درستی انجام نمی شود و این یک واقعیت است که عملکرد کارساز و مطلوبی از مسئولان این حوزه مشاهده نمی شود.

شمس آبادی گفت: مسئولان مربوطه باید برای بازدید میدانی و بررسی آثار با کارشناسان و مدیران شوشتر هماهنگی کنند و حداقل یک روز را برای جلسه و هم اندیشی در خصوص این آثار تاریخی تعیین کنند.

وی اعلام کرد: در حوزه آثار ثبت جهانی شده برگزاری جلسه، برنامه ریزی به منظور حفاظت مستمر و... از طریق مسئولان مربوطه در این حوزه لازم است.

او با اشاره به اینکه وزیر میراث فرهنگی کشور در چند ماه گذشته در شهرستان شوشتر حضور پیدا کرد، گفت: وزیر میراث فرهنگی بدون هماهنگی قبلی و توجه به این آثار تاریخی صرفا در میان آبشارهای تاریخی شوشتر به عکسبرداری مشغول شد و بدون اینکه به شرایط رانش دیواره غربی این سازه های آبی توجه کند، محل را ترک کرد.

این دوستدار میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه برگزاری برنامه ای برای مناظره و هم اندیشی در این خصوص ضرورت دارد، افزود: برای هر گونه اقدام در این آثار تاریخی باید کارشناسان با مطالعه دقیق بر سر ریشه مشکل رانش این دیواره تحقیق کنند و بعد از مطالعات لازم اقدامات را عملی کنند تا با نبود توجه و کار بدون آگاهی اتفاقی رخ ندهد که دیگر حفظ این آثار نشدنی باشد.

او با اشاره به اینکه شوشتر 13 اثر ثبت جهانی دارد، بیان کرد: آیا این حق شهرستان شوشتر نیست که حداقل یک مسئول از این آثار ثبت جهانی شده بازدید میدانی کند و شرایط آنها را ببیند؟

به باور وی، ساماندهی سازه های آبی تاریخی شوشتر عزم ملی می طلبد، زیرا این آثار ثبت جهانی شده متعلق به تمام جامعه بشریت است و ما در مقابل این آثار و انتقال آنها به نسل آینده مسئول هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1206

به "تخریب دیواره غربی سازه های آبی شوشتر قابل کتمان نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب دیواره غربی سازه های آبی شوشتر قابل کتمان نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید