تجربه طعم ها در آذربایجان

به گزارش پزشکی مدرن، یادداشتی درباره خوراکی های آذربایجان

در اینجا یادداشتی را می خوانیم که گردشگری غربی از سفر به آذربایجان و تجربه غذاهای این ناحیه نوشته است. با خبرنگاران همراه باشید:

تجربه طعم ها در آذربایجان

آذربایجانی ها به گوشت علاقه زیادی دارند. آن ها شیشلیک را به عنوان یک سبک مورد علاقه خود می پسندند و یک وعده غذایی آن ها ما را به سفری در میان هفت نوع مختلف از شیشلیک راهنمایی می کند که شامل گوشت چرخ نموده، استروژن)یک نوع سس مخصوص فراوری شده از انار است سرو می گردد) گوشت گاو، گوشت گوساله و گوشت های دیگر و حتی سبزیجات نیز سرو می شوند. دوست ما به شوخی می گفت: ببینید، آذربایجانی ها می توانند از هر چیزی شیشلیک درست نمایند. با این وجود باید گفت که گوشت های این غذاها به خوبی کباب شده بودند و با وجود سبزیجات و گیاه های تازه در غذاهای ما نیز موجب شده بود تا بتوانید تعادل بسیار خوبی بین خوردن گوشت و سایر غذاها را تجربه کنیم. خوشبختانه غذاهای بیشتری در فرهنگ غذایی آذربایجان وجود دارند و این کشور تنها به شیشلیک وابسته نیست.

دلمه (Dolma)

این دلمه ها در برگ مو پیچیده شده و با گوشت چرخ نموده، برنج و ادویه جات پر می شوند. معمولا این غذا را با ماست و پودر فلفل سیاه مصرف می نمایند. یکی از برترین تجربه های ما درزمینه دلمه به دلمه هایی بازمی گشت که در خانه یک خانواده در تپه های لاهیج (Lahic) به ما عرضه شد.

خاویار

خاویارهای بلوگا (Beluga) برترین نوع خاویار به حساب می آیند ولی اندازه آن ها در آذربایجان رو به کاهش است. با تمامی این تفاسیر با توجه به این که خاویار برای این کشور به عنوان صنایعی بزرگ به حساب می آید، دولت آذربایجان به کنترل کسب وکار خاویار در این کشور می پردازد ولی مثل همواره اندازهی از این صنایع از دست دولت خارج است و به بازار سیاه راه می یابد. برترین مکان برای یافتن خاویار را می توان تازه بازار در باکو دانست. از لحظه ای که به این بازار وارد می شوید می توانید متوجه افرادی شوید که به آرامی در سایه ها و گوشه کنارها به شما نزدیک شده و کلمه خاویار را تکرار می نمایند. برای خرید باید در پی آن ها بروید و آن ها شما را به یک اتاق مزه کردن موقتی می برند که یخچال های آن لبالب از خاویار هستند. 5 یا 6 نوع مختلف از خاویار با قیمت های مختلفی را می توان امتحان کرد، وزن 130 گرم از این خاویارها از 25 دلار تا 55 دلار قیمت خواهد داشت و بسته به نوع ماهی و درجه کیفی خاویار با قیمت های متفاوتی روبرو خواهید شد. خاویار مورد علاقه ما خاویار بلوگا بود که بسیار نرم و خوشمزه بوده و کمتر از بقیه موارد مزه ماهی می داد. با توجه به شرایط شرح داده شده نباید از گران بودن این ماده غذایی متعجب شد.

آیران (Ayran)

این نوشیدنی ساخته شده از ماست رقیق شده که معمولا با شوید و سایر سبزیجات مزه دار شده است، حس و حال شما را جا می آورد و برای ما جالب بود که تلفظ این نوشیدنی چقدر شبیه نام کشور همسایه آذربایجان یعنی ایران بود. این ماجرا آن قدر جالب بود که وقتی یک نفر در بازار از همسفر ما به نام آدری پرسید که آیا آیران دوست دارد یا خیر، آدری در پاسخ گفت :تابه حال به آنجا نرفته ام، نمی دانم که آن جا را دوست دارم یا نه!

دوشبارا (Dushbara)

این غذا را می توان نسخه کوچک و آذربایجانی غذایی به نام مانتی به حساب آورد. در این غذا یک قاشق چای خوری گوشت، پیاز و گشنیز در خمیرهایی پیچیده شده و سرو پخته می شوند. این غذا در فصل بهار بسیار مرسوم است و به همین علت نیز با توجه به سفر ما در تابستان، نتوانستیم آن را تجربه کنیم. مسافرانی که به مرکز آسیا سفر می نمایند نباید ناامید شوند زیرا می توانید دوشب را در قرقیزستان نیز گذرانده که البته در آنجا نام این غذا چوچوارا است و اندکی پر ادویه تر بوده و با مایع آبگوشت مانندی که از گوجه تهیه شده است سرو می شوند.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1123

به "تجربه طعم ها در آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه طعم ها در آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید