بازگشت آرامش به بازار با عرضه گسترده کالا

به گزارش پزشکی مدرن، رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران با بیان اینکه از نظر موجودی کالا های اساسی هیچ مسئله ای در بازار نداریم و به وفور وجود دارد، گفت: از روز شنبه نیز روغن با قیمت های نو در حال توزیع است.

بازگشت آرامش به بازار با عرضه گسترده کالا

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، معاون وزیر جهاد کشاورزی برنامه های این وزارتخانه را برای حمایت از واحد های فراوریی بزرگ، میانه و کوچک تشریح کرد و گفت: محاسبه قیمت 4 کالای اساسی بر اساس نرخ آزاد نهاده های دامی بوده است. محمد قربانی درباره نحوه حمایت دولت از واحد های فراوریی و تأمین نقدینگی این واحد ها بعد از آزادسازی قیمت ها گفت: دولت و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از واحد های فراوریی 2 شیوه را در دستور کار قرار دادند که شیوه اول حمایت و تأمین نقدینگی این واحدهاست و شیوه دوم حمایت در زمینه خرید و جمع آوری مازاد احتمالی محصولات فراوریی از جمله شیر، مرغ و تخم مرغ است. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در شیوه اول 2 خط اعتباری تعریف شده است، گفت: خط اعتباری اول یک خط اعتباری بزرگ است که برای واردنمایندگان نهاده های دامی، صنایع لبنی و کارخانجات تصفیه روغن تعریف شده است. وی درباره سقف اعتبارات قابل دریافت در این خط اعتباری اضافه نمود: به میزانی که این واحد ها احتیاج داشته باشند، برای آن ها تأمین اعتبار انجام می گردد. ضمن اینکه لیست آن ها به 8 بانک تأمین نماینده این اعتبارات ارسال شده است. قربانی گفت: این اعتبارات با نرخ 18 درصد محاسبه می گردد. معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره خط اعتباری دوم نیز شرح داد: این خط اعتباری برای واحد های فراوریی خرد و میانه در نظر گرفته شده و واحد های فراوریی اعم از صنعتی، روستایی، عشایر و واحد های فراوریی طیور را تحت پوشش قرار می دهد و مکانیزم آن به این شکل است که واحد های کوچک اعم از واحد های خرد عشایری ها و روستایی ها تسهیلات را به صورت یارانه و با نرخ کمتر از 18 درصد دریافت می نمایند. وی با بیان اینکه سقف این تسهیلات 200 میلیون تومان است، ادامه داد: واحد های فراوریی بزرگ تر این تسهیلات را با نرخ 18 درصد دریافت می نمایند. قربانی با تأکید بر اینکه تداوم و پایداری فراوری برای وزارت جهاد کشاورزی بسیار مهم است، توضیح داد: در این راستا سیاستی اتخاذ شده که اگر مازاد احتمالی در محصولات فراوری شده ایجاد گردد، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی این محصولات مازاد را جمع آوری خواهد نمود. وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ و تخم مرغ مازاد را جمع آوری می نماید و از این محصولات هم به عنوان ذخایر استراتژیک و هم برای صادرات استفاده خواهد نمود. بعلاوه سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر مازاد فراورینمایندگان را خریداری و تبدیل به شیرخشک و ذخیره سازی می نماید.

کالا های اساسی در بازار به وفور وجود دارد

رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران با بیان اینکه از نظر موجودی کالا های اساسی هیچ مسئله ای در بازار نداریم و به وفور وجود دارد، گفت: از روز شنبه نیز روغن با قیمت های تازه در حال توزیع است. داوود فکوری اظهار کرد: از نظر موجودی لبنیات، مرغ، تخم مرغ، شکر و برنج ایرانی، هندی، پاکستانی و تایلندی هیچ مسئله ای در بازار نداریم و به وفور وجود دارد. رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران اضافه نمود: روغن هم فراوری شده و در حال پخش از سوی شرکت های توزیع با قیمت های تازه است. وی ادامه داد: روغن مایع آفتاب گردان 810 گرمی پخت و پز 63 هزار تومان و قیمت مصرف نماینده روغن مایع 810 گرمی سرخ کردنی 62 هزار تومان است. فکوری با اشاره به افزایش نظارت ها گفت: نظارت ها بشدت تشدید شده است، اما اگر مردم با تخلفی روبرو شدند با شماره 124 تماس بگیرند.

قیمت گوشت مرغ به 37 هزار تومان رسید

هر کیلوگرم گوشت مرغ به شکل عمده دیروز در میدان بهمن تهران با ادامه فرایند کاهشی، 37 تا 40 هزار تومان به فروش رسید که در خرده فروشی ها هم کمتر از 45 هزار تومان به فروش می رسد. در پی کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار طی روز های اخیر، اخباری مبنی بر کاهش تقاضا منتشر شده است، در حالی که به گفته حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی در راستای اجرای این طرح فرآیند افزایش ارسال گوشت مرغ زنده و گرم از استان های شمالی به استان تهران از همان ابتدا طبق روال گذشته صورت گرفته تا بازار دچار تنش نگردد، آنالیز بازار کالا های اساسی نشان می دهد قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ دیروز به حدود 37 تا 40 هزار تومان رسید به طوری که نه تن ها در بازار کمبودی نداریم، بلکه وفور کالا باعث تعدیل قیمت ها نیز شده است. طبق آمار های تازه وزارت جهاد کشاورزی، روزانه 7 هزار و 600 تن گوشت مرغ، هزار و 500 تن مرغ منجمد، 3 هزار تن روغن، 30 تن شیر خام، 3 هزار تن تخم مرغ، 310 تن گوشت قرمز و 60 تن شکر در سراسر کشور توزیع می گردد. احتیاج استان تهران روزانه بین 1200 تا 1300 تن گوشت مرغ است که در پیک مصرف به نزدیک 2 هزار تن هم می رسد. تخم مرغ و روغن خوراکی نیز در میادین میوه وتره بار و فروشگاه های زنجیره ای به مقدار کافی موجود است، اما آنالیز ها نشان می دهد در سطح شهر و خرده فروشی ها روغن و تخم مرغ بخوبی توزیع نشده که این مشکل در توزیع بود که در حال برطرف است. بعضی خرده فروشی ها به علت اجبار شرکت های روغن برای خرید روغن در کنار محصولات دیگر همانند تن ماهی و رب گوجه فرنگی از خرید امتناع می نمایند. بر اساس نرخ نامه تازه ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ در عمده فروشی 55 هزار و 500 تومان و برای مصرف نمایندگان 59 هزار و 800 تومان معین شده بود که هم اکنون قیمت مرغ در محدود 45 هزار تومان و کمتر به دست مصرف نماینده می رسد.

منبع: وطن امروز

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1129

به "بازگشت آرامش به بازار با عرضه گسترده کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت آرامش به بازار با عرضه گسترده کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید