احتمال تعویق یک ماهه کوچ عشایر، تامین 100 هزارتن علوفه

به گزارش پزشکی مدرن، رییس سازمان امور عشایر گفت: به منظور کاهش تلاقی جامعه عشایری با جامعه شهری و روستایی به دلیل کرونا، پیش بینی می گردد که کوچ عشایر در سال 1400 هم مانند سال گذشته با یک ماه تعویق انجام گردد.

احتمال تعویق یک ماهه کوچ عشایر، تامین 100 هزارتن علوفه

شاهپور علایی مقدم در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری ثبتی مبنایی که در سال 1398 و 1399 در جامعه عشایری با مشارکت تشکل ها و با موضوع مرکز آمار ایران انجام شد جامعه عشایری یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد، گفت: این تعداد جمعیت در قالب 246 هزار خانوار هستند.

وی ادامه داد: عشایر 22 میلیون و 400 هزار راس دام دارند. عمده دامی که در جامعه عشایری وجود دارد دام سبک است. 28 درصد از دام سبک کشور متعلق به عشایر است. حدود 450 هزار تن شیر و فرآورده های لبنی فراوری می نمایند. 40 درصد فرش دستباف و 35 درصد صنایع دستی در جامعه عشایری فراوری می گردد. 34 میلیون هکتار مرتع در اختیارشان است و در 59 درصد سطح جغرافیایی کشور پراکنده هستند. پشمی که از دام های عشایر استحصال می گردد حدود 13 هزار تن است و این هم پتانسیل است. 790 هزار هکتار زمین زراعی در بخش عشایری وجود دارد. 58 هزار هکتار هم فعالیت باغی دارند.

رییس سازمان امور عشایر با بیان اینکه دام عشایر به حدود 9 میلیون تن علوفه احتیاج دارد، گفت: از این میزان یک و نیم میلیون تن به صورت دستی و 7.5 میلیون تن هم از مراتع کشور تامین می گردد. از این یک و نیم میلیون تن علوفه ای که باید تامین گردد 570 هزار تن وابسته به خارج از کشور است و از این 570 هزار تن تا به امروز 473 هزار تن تامین شده و تا 15 فروردین هم 100 هزار تن بقیه تامین می گردد.

تعویق یک ماهه کوچ عشایر

وی در ادامه گفت: کوچ عشایر دارای تقویم زمانی برای هر منطقه است. تنظیم زمان کوچ برعهده ستادی تحت عنوان ستاد تنظیم کوچ عشایر در استان ها است که با حضور حدود 13 دستگاه مرتبط تصمیم گیری های لازم انجام می گردد و با توجه به شرایط آب و هوایی، پوشش علوفه و... زمان دقیق کوچ معین گردد. سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا کوچ به تاخیر افتاد و ماشینی صورت گرفت تا جامعه عشایری، جوامع روستایی و شهری تلاقی نباشد، یعنی قرار بود کوچ از اول اردیبهشت باشد ولی به خرداد موکول شد.

علایی مقدم توضیح داد: همین تاخیر ایجاد شده در کوچ نیز باعث شد که تلفات ناشی از کرونا در کمترین حد و حدود پنج نفر باشد.

رییس سازمان امور عشایر اضافه نمود: پیش بینی های کوچ برای سال 1400 هم همان با یک ماه تعویق است و احتمالا کوچ از اواسط اردیبهشت ماه آغاز گردد.

وی در ادامه به درصد برخورداری عشایر از آب و راه و برق وگاز نیز اشاره نمود و گفت: درصد برخورداری جامعه عشایری از آب سالم و بهداشتی در حال حاضر به 63 درصد رسیده است. دسترسی به راه در جامعه عشایری حدود 60 درصد است. حدود 18 هزار خانوار عشایری تا ابتدای سال 98 از پنل های خورشیدی برخوردار بودند و در سال 1398 و 1399 بیش از 20 هزارخانوار عشایری از پنل برخوردار شدند. همچنین شش ماهه سال 1400 نیز 6000 پنل خورشیدی به عشایر تخصیص داده می گردد.

به گفته این مقام مسئول، 500 کانون اسکان عشایری دارای برق هستند و میانگین برخورداری جامعه عشایری برای آن دسته از عشایر که ساکن شده اند حدود 65 درصد است.

400 کانکس خدمات بهداشتی راه اندازی شده

علایی مقدم با بیان اینکه احتیاجمند توجه بیشتر به بحث بهداشت و درمان عشایر هستیم، گفت: سال گذشته تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت امضا کردیم که 800 کانکس سیار ارائه خدمات بهداشتی راه اندازی نمایند. خوشبختانه 400 دستگاه تا به امروز راه اندازی شده است.

اطلاع رسانی شرایط جوی به عشایر

وی در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به پیش بینی بارش در کشور هشدارهای لازم به عشایر داده شده است، گفت: پیش بینی ها شش ماهه، سه ماهه و کمتر از یک ماه را از هواشناسی دریافت و به ادارات کل عشایر استان ها و اتحادیه ها ارسال می کنیم تا از آخرین شرایط جوی مطلع شوند و به صورت پیامک به عشایر اطلاع دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 605

به "احتمال تعویق یک ماهه کوچ عشایر، تامین 100 هزارتن علوفه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال تعویق یک ماهه کوچ عشایر، تامین 100 هزارتن علوفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید