کلیسای سن پل لندن، بلندترین گنبد دنیا، عکس

به گزارش پزشکی مدرن، شهر لندن جاذبه های تاریخی فوق العاده ای دارد که کلیساهای پر ابهتش یکی از آن ها هستند. قبلاً درباره معروف ترین کلیسا های لندن صحبت نموده ایم ولی این بار تنها به معرفی کلیسای جامع سن پل پرداخته ایم.

کلیسای سن پل لندن، بلندترین گنبد دنیا، عکس

کلیسای جامع سن پل یا سنت پاول، با گنبد معروفش بخشی مهم و نمادین از افق پایتخت انگلیس شده است. بعد از آن که این بنا 4 بار در طول تاریخ رو به ویرانی رفت، کلیسای جامع فعلی توسط کریستوفر رن (Christopher Wren) طراحی شد. آن ساختمان تا کنون 3 قرن را پشت سر گذاشته است و گنبد آن با 111.5 متر ارتفاع، بلندترین گنبد دنیا به شمار می آید.

اولین ساختمان کلیسای سن پل در سال 604 میلادی در لودگیت هیل (Ludgate Hill) ساخته شد و آن را وقف پل مقدس کردند. ساختمان چوبی به دستور شاه اتلبرت (Ethelbert) از کِنت ساخته شده بود و محل اقامت اسقف ساکسون شرقی به حساب می آمد. البته عمر این بنا زیاد نبود و بارهای مورد آسیب و ویرانی نهاده شد.

بعد از آن که ساختمان کلیسا در آتش سوخت، دوباره ساختمانی را بین سال های 675 تا 685 ساختند که آن هم در سال 962 در حمله وایکینگ ها نابود شد. بنایی که در همان سال جایگزین کردند باز هم قربانی آتش گشته و چهارمین ساختمان سن پل در سال 1087 بنا گشت. در این زمان سبک معماری از رمانسک به گوتیک تغییر کرد. اولین قسمت کلیسا در سال 1148 به سرانجام رسید که به بنا اجازه کاربری به عنوان یک پرستشگاه را داد.

تکمیل کل کلیسا حدود 150 سال به طول انجامید و آخرین اصلاحات در سال 1240 انجام شدند. کلیسای جامع سن پل سومین کلیسای طویل اروپا محسوب می گردد. وقتی سال بعد منار کلیسا هم به آن اضافه شد، این بنا از نظر ارتفاع هم بلندترین کلیسای اروپا نام گرفت.

در قرن 16، کلیسای سن پل رو به افول گذاشت. برج آن در سال 1561 بر اثر یک صاعقه ویران و در جنگ داخلی نیز به دست فراموشی جدی سپرده شد. آتش سوزی عظیم لندن که در سال 1666 رخ داد، کلیسا را به کلی نابود کرد و این امر سبب تصمیم برای ساخت یک کلیسای جدید شد. بعد از 9 سال برنامه ریزی توسط کریستوفر رن، دانشمند، ریاضی دان و عظیم ترین معمار انگلیس، پروژه بازسازی سن پل آغاز گشت و در 25 دسامبر سال 1711 مجلس آن را به صورت رسمی رونمایی کرد. شیشه های رنگی و موزایک کاری های زنده داخل کلیسا به آن شهرتی دوباره بخشیدند.

در سرانجام قرن بیستم یک پروژه نوسازی 15 ساله آغاز شد که در آن قسمت های مسی، سربی و غیره بازسازی می شدند. این پروژه در سال 2011 به سرانجام رسید. امروزه کلیسای جامع سن پل، مردمی از تمام دنیا را به سمت خود می کشاند تا شکوه تزئینات داخلی، مقبره قهرمانان ملی در سرداب و گنبد خیره نماینده اش را تماشا نمایند. با پیمودن 528 پله می توانید به بالای این گنبد رفته و از نماهای شگفت انگیزش لذت ببرید

منبع: گردشبان
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 2

به "کلیسای سن پل لندن، بلندترین گنبد دنیا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سن پل لندن، بلندترین گنبد دنیا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید