چگونگی سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

به گزارش پزشکی مدرن، تجربه مجذوب کننده سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی معمولاً نصیب هر کسی نمی شود. برخی از افراد ترجیح می دهند تحت هر شرایطی با خودروی شخصی خود سفر کنند؛ شاید علت آن ترس از هواپیما یا قطار باشد یا ممکن است که ترجیح دهند از مسیر سفر خود بیشتر لذت ببرند و بتوانند سفر مجذوب کننده تری را تجربه کنند. اما سوالی که پیش می آید این است که آیا می توان با ماشین شخصی هر سفری را رفت؟ سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی اصلاً امکان پذیر است یا خیر؟

چگونگی سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

برای رسیدن به پاسخ این سوالات، راهنمای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی را برای شما آماده کرده ایم تا در صورت نیاز یا علاقه به سفر با خودروی شخصی اطلاعات کافی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سفر با خودرو شخصی تا انتهای متن همراه ما باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

رعایت قوانین سفر خارجی با خودروی شخصی

به طور حتم بهتر است که قبل از سفر به خارج از کشور با خودرو شخصی با قوانین آن آشنا شوید. تهیه مدارک، دریافت مجوزها، پرداخت عوارضی ها و هزینه های سفر می تواند بخش مهمی از یک سفر را تشکیل دهد. همچنین با توجه به قوانین رانندگی و گمرک کشور ایران یا کشورهای مقصد باید بدانید که ممکن است برخی از ضوابط و قوانین در سایر کشور ها متفاوت باشد. به طور حتم سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی زمان طولانی تری را نسبت به سایر وسایل نقلیه نیاز دارد. از این رو بهتر است که احترام و رعایت به تمام قوانین را در نظر گرفت.

اگر به قوانین و شرایط کشور های خارجی احترام گذاشته نشود، ممکن است که با رعایت نکردن یک قانون کوچک، ممنوع الخروج شوید و مجوز بازگشت به کشور را دریافت نکنید. بهتر است بدانید نکاتی وجود دارد که حمل کالاهایی را ممنوع کرده و در صورت رویت پلیس با توقیف خودرو روبرو خواهید شد؛ یا در کمترین حالت با جریمه سنگین همراه خواهد بود.

رعایت قوانین سفر خارجی با خودروی شخصی

مدارک لازم برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

مدارک مورد نیاز، اولین مواردی هستند که باید هنگام سفر به خارج از کشور همراه خود داشته باشید. اهمیت مدارک به قدری زیاد خواهد بود که می توان گفت با تکمیل مدارک، نصف بیشتر راه سفر خود را طی کرده اید. نکته مهم این است که بدانید مدارک مورد نیاز تنها مدارک ماشین و خودروی شخصی نیست، بلکه برای خروج از کشور و ورود به سایر کشورها نیاز به یکسری مدارک و مجوزها الزامی است. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور با خودرو شخصی عبارت اند از:

  • شناسنامه یا کارت ملی
  • پاسپورت و ویزا (برای کشورهای مورد نیاز)
  • پرداخت عوارض خروج از کشور
  • گواهینامه داخلی و بین المللی
  • کارت خودرو به همراه بیمه بین المللی
  • کاپوتاژ ماشین

توجه کنید که تمامی این مدارک باید ترجمه شده ارائه شود.

پاسپورت یا گذرنامه

پاسپورت یکی از مدارک مهمی است که باید تمام افراد برای خارج شدن از کشور تهیه کنند. به طور کلی فرقی ندارد که شما با خودروی شخصی یا هواپیما قصد خارج شدن از کشور را دارید، در هر دو صورت باید پاسپورت خود را دریافت کرده باشید. برای دریافت پاسپورت هم نیاز است که اقدامات لازم را انجام داد. برای این کار ابتدا به یکی از دفاتر پلیس 10+ مراجعه کرده و با ارائه مدارک منتظر اخذ پاسپورت باشید.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت خانم ها عبارتند از:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • یک قطعه عکس مخصوص پاسپورت با زمینه سفید
  • اجازه خروج همسر (در صورت تأهل، بانوان مقیم خارج از کشور و خانم هایی که همسر آن ها تابعیت ایرانی ندارند، اجازه همسر ضروری نیست.)
  • ارائه اصل گواهی فوت همسر (اگر در صورت فوت همسر به گواهی دسترسی نداشته باشید، می توانید اصل شناسنامه باطل شده همسر خود را ارائه دهید.)
  • ارائه اصل طلاق نامه (در صورت طلاق)

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت آقایان عبارتند از:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • یک قطعه عکس مخصوص پاسپورت با زمینه سفید
  • ارائه اصل کارت پایان خدمت (در صورت معافیت ارائه اصل مدرک آن الزامی است. همچنین می توانید موافقت نامه سازمان وظیفه را هم ارائه دهید. آقایان بالای 50 سال نیازی به ارائه این مدارک ندارند.)
  • ارائه مدارک اشتغال به تحصیل به سازمان وظیفه عمودی (برای دانشجویان و دانش آموزان)

نکته مهم هنگام سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی این است که ارائه پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار مورد تأیید و الزامی خواهد بود. این در شرایطی است که اگر در گذشته برای پاسپورت اقدام کرده اید اما اعتبار آن کمتر از 6 ماه است، باید مجدد برای تمدید پاسپورت خود اقدام کنید.

همچنین کارت های پایان خدمت قدیمی در مدارک آقایان مورد تأیید نیست و باید این کارت ها در قالب تازه کارت های هوشمند ارائه شود. اگر شما هم جزء افرادی هستید که هنوز برای به روز کردن کارت پایان خدمت خود اقدام نکرده اید، باید بدانید که سفر به خارج از کشور با خودرو شخصی نیاز به کارت پایان خدمت هوشمند دارد؛ پس هرچه سریع تر اقدامات لازم را انجام دهید.

کاپوتاژ ماشین چیست؟

در بین مدارک لازم برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی، با مدرکی به نام کاپوتاژ ماشین روبه رو می شویم. کاپوتاژ به معنی اخذ مجوز خروج خودرو های شخصی از کشور است. با این شرح، یکی از مهم ترین مدارک که در راهنمای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی باید بدانید، داشتن و اخذ کاپوتاژ است.

برای دریافت مجوز خروج خودروی شخصی، دو روش وجود دارد که عبارت اند از:

  • مراجعه به گمرک نزدیک به شهر یا محل سکونت
  • اقدام با کمک یکی از کارگزارهای گمرک

مثال: اگر در شهر تهران یا کرج سکونت دارید، می توانید برای دریافت مجوز خروج یا همان کاپوتاژ ماشین مدارک مورد نیاز را همراه خود داشته باشید و به اداره گمرک غرب استان، در جاده قدیم کرج مراجعه کنید. برای دریافت این مجوز با کامل بودن مدارک، تنها 2 ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

مدارک لازم برای اخذ کاپوتاژ خودرو شخصی عبارتند از:

  • مدارک ماشین (برگ سبز، سند، کارت معینات)
  • مدارک شناسایی مالک (شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و گواهینامه)
  • فیش های پرداختی جهت کاپوتاژ

آیا دریافت کاپوتاژ هزینه دارد؟

بله؛ برای دریافت مجوز خروج از کشور ماشین، علاوه بر ارائه مدارک، نیاز است که هزینه هم پرداخت شود. پس از طی مراحل و کنترل شاسی خودرو هزینه کاپوتاژ در سال 1401 برای برخی از کشورها مانند: ترکیه و ارمنستان یکسان است که حدود 400 الی 800 هزار تومان خواهد بود. این مبالغ تقریبی است و ممکن است که کمی بالا یا پایین تر باشد.

نکته: مرزنشینان می توانند با پرداخت 250 هزار تومان این عملیات را انجام دهند.

دریافت گواهینامه و پلاک بین المللی

سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی به گواهینامه و پلاک بین المللی هم نیاز دارد. سومین مدرکی که برای خروج از کشور با خودروی شخصی دریافت کرد به طور حتم گواهینامه بین المللی و پلاک بین المللی خواهد بود. پس از دریافت کاپوتاژ خودرو، سه مدرک گواهینامه بین المللی، کارت خودرو برون مرزی و پلاک ترانزیت خودرو شخصی نیاز است که باید از کانون جهانگردی و اتومبیل رانی اخذ شود.

مدارک لازم برای مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی عبارت اند از:

  • برگ کاپوتاژ ماشین
  • پاسپورت معتبر
  • گواهینامه رانندگی
  • دو قطعه عکس

هزینه های سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی چقدر است؟

هزینه های سفر به خارج از کشور

برای اینکه بتوان یک سفر بدون دغدغه و با احترام به قوانین داشت، نیاز است که در ابتدا مدارک گفته شده را تهیه کرد و بعد از آن برای سفر اقدامات لازم را انجام داد. اما خب، تهیه برخی از مدارک با هزینه های مختلف همراه است که در این قسمت برخی از هزینه های سفر به خارج با خودروی شخصی در سال 1401 را بررسی خواهیم کرد.

هزینه های سفر به خارج از کشور با ماشین به شرح زیر هستند:

  • پاسپورت: هزینه دریافت پاسپورت در سال 1401 با مبلغ 204 هزار تومان محاسبه می شود. برای تمدید یا تعویض هم مبلغ 120 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
  • بنزین: هزینه بنزین در سال 1401 سهمیه ای لیتری 1500 تومان بوده و نرخ آزاد 3000 تومان است.
  • عوارض خروج از کشور: در سال 1401 عوارض خروج از کشور برای اولین سفر 400 هزار تومان، دومین سفر 600 هزار تومان و برای سفرهای بیش از سه بار مبلغ 800 هزار تومان خواهد بود. همچنین عوارض خروج از مرز زمینی برای عتبات عالیات در سفرهای اول تا سوم 125 هزار تومان، 150 هزار تومان و 15 هزار تومان خواهد بود.
  • کاپوتاژ ماشین: هزینه کاپوتاژ خودرو سال 1401 از 400 تا 800 هزار تومان متغیر خواهد بود.
  • گواهینامه بین المللی: هزینه دریافت گواهینامه بین المللی برای یک سال 109 هزار تومان است و هزینه آن برای اعتبار سه ساله به مبلغ 335 هزار تومان افزایش پیدا می کند. همچنین هزینه ترجمه گواهینامه یک ساله خودرو برای عبور از مرز 141 هزار تومان و گواهینامه سه سال 414 هزار تومان است.
  • بیمه بین المللی: هزینه بیمه بین المللی ماشین متغیر است و با توجه به مدت اقامت در کشور خارجی مقصد، نوع خودرو، سقف پوشش و مقدار تعهد کشور باید بررسی شود. پلاک بین المللی: هزینه پلاک ترانزیت برای ماشین بین المللی به مبلغ 452 هزار تومان است.
  • دفترچه مالکیت: هزینه دفترچه مالکیت خودرو به مبلغ 130 هزار تومان است.

راهنمای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

به طور کلی بهتر است قبل از سفر به هر شهر یا کشوری درباره قوانین، فرهنگ و مکان های دیدنی آن منطقه بیشتر اطلاعات داشت. داشتن راهنمای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی می تواند تا حدود زیادی از بروز مسائل احتمالی جلوگیری کند و لذت سفر را افزایش دهد.

آشنایی با قوانین کشور مقصد

همان طور که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، برای هر کشوری رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و موارد دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است قبل از سفر قوانین کشور مقصد خود را مطالعه کنید تا در صورت عدم مطلعی با جریمه روبه رو نشوید.

شناخت فرهنگ کشور مقصد

اگر شما جزء افرادی هستید که سفر به خارج از کشور با خودرو شخصی را ترجیح می دهید، باید بدانید که شناخت درست از شرایط و آداب رسوم هر کشوری باعث می شود که راحت تر با افراد کشور مقصد ارتباط برقرار کنید و در مقابل احترام بیشتری هم دریافت کنید. به طور حتم اگر با هواپیما و از طریق تورهای گردشگری سفر کنید، نیازی به شناخت آداب و رسوم یا مکان های دیدنی کشور مقصد ندارید؛ اما برای سفر با خودروی شخصی بهتر است که اطلاعات جامعی درباره شرایط فرهنگی کشور مقصد داشته باشید.

شناخت دقیق از مسیرهای رانندگی

شناخت مسیرهای سفر می تواند علاوه بر اطمینان خاطر در طول سفر به جذابیت های سفر هم اضافه کند. اینکه بدانید در مسیر درست رسیدن به مقصد کشور مورد نظر خود هستید یک اطمینان خاطر را فراهم می کنند و در این شرایط می توانید از زیبایی های منظره در طول مسیر لذت ببرید. همچنین استفاده از نقشه های مسیریاب باعث می شود که خاطره تلخی از گم شدن در مسیر اشتباه نداشته باشید. در کنار مسیر بهتر است که شرایط آب و هوایی را هم بررسی کرد تا در صورت نیاز اقدامات لازم مانند: توقف جاده ای را بررسی کرد.

به طور مثال: اگر شناخت دقیقی از مسیر نداشته باشید ممکن است که در جاده بمانید. اینکه محل پمپ بنزین در مسیر معین نباشد، یکی از خطرات جدی است که هنگام سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی باید در نظر گرفت.

جعبه ابزار و وسایل کمی

در صورتی که با خودروی شخصی سفر می کنید، چه به صورت داخلی یا خارجی باید همیشه در صندوق عقب خودروی خود وسایل مورد نیاز کمک های اولیه و جعبه ابزار را بررسی کنید. داشتن وسایل ضروری مانند: آچار، زنجیر چرخ، لاستیک اضافه، شمع و تسمه دینام برای اتفاق های ناگهانی که هنگام سفر رخ می دهد، باعث می شود که از دردسر دور باشید و تا رسیدن به یک تعمیرگاه معتبر در جاده نمانید.

شناخت اقامتگاه، رستوران و تعمیرگاه های معتبر

در راهنمای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی باید توصیه کنیم که علاوه بر شناخت مسیرها باید از وجود مکان های اضطراری هم مطلع بود. هر زمان که برای سفر کردن به خارج از کشور با خودروی شخصی فکر می کنید باید اطلاعات اقامتگاهی و رفاهی طول مسیر را هم در نظر بگیرید. زیرا سفر به خارج با خودرو شخصی مستلزم زمان خواهد بود و در این مدت باید مکانی برای استراحت در نظر گرفت.

سبک سفر کردن

توصیه آخری که می توان برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی داشت، سبک سفر کردن است. سفر سبک به این معنا که تنها وسایل ضروری خود را بردارید و از بردن بار اضافی خودداری کنید. همان طور که می دانید داشتن بار اضافی علاوه بر استهلاک ماشین، باعث هدر رفت سوخت شما هم خواهد شد. در نتیجه بهتر است که سبک سفر کنید.

حالا می توانید با ماشین خود به خارج از کشور سفر کنید!

در این متن سعی کردیم شرحاتی درباره اخذ مدارک و شرایط سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی ارائه کنیم. همان طور که گفتیم، یکی از مدارک مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور با خودرو شخصی بیمه بین المللی است.

منبع : سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com)

منبع: فوت و فن
انتشار: 10 اسفند 1401 بروزرسانی: 10 اسفند 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1261

به "چگونگی سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید