واحد پول ترکیه چیست؟

به گزارش پزشکی مدرن، لیره ترک یا لیر ترکیه (TL) واحد پول ترکیه است که از سال 2004 به دلیل تورم شش صفر از آن کاسته شد. کروش (قروش) نام زیر واحد لیره ترک است.

واحد پول ترکیه چیست؟

ترکیه کشوری در همسایگی غربی ایران است که هر ساله مقصد بسکمک از ایرانیان است. شاید به جرات بتوان گفت که بیشترین سفرهای خارجی ایرانیان به ترکیه و شهرهای مختلف این کشور است. آب و هوای بسیار مناسب همراه با امکانات تفریحی و سرگرمی فراوان باعث شده که این کشور به یکی توریستی ترین کشورهای جهان تبدیل شود. قبل از هر سفر دانستن از شرایط اقتصادی و پول کشور مقصد می تواند به مسافرین در خرید اجناس و یا استفاده از امکانات تفریحی کمک فراوانی نماید. اما واحد پول ترکیه چیست؟

واحد پول ترکیه چیست؟

لیره ترک (با کد ایزوی 4217 TRY) یکای پول کشورهای ترکیه و جمهوری ترک قبرس شاقتصادی می باشد. اجزای این واحد قروش (کروش در گویش ترکی استانبولی) می باشد. هر لیره ترک 100 قروش است.

البته این واحد پول علاوه بر کشور ترکیه در جمهوری ترک قبرس شاقتصادی نیز به کار برده می شود.واحد پول ترکیه دارای صفرهای زیادی بود که به صورت یک میلیون لیر صد میلیون لیر خوانده می شد،اما از ناریخ 28 ژانویه 2004 این شش صفر از واحد پول ترکیه حذف شد و از اول ژانویه 2005 این واحد پولی به نام لیره جدید ترک یا Yeni Türk lirası وارد گردش پولی این کشور شد.این واحد به اختصار YTL نام گذاری شد.در واقع یک لیر همان یک میلیون لیر قدیم است و هنوز بعضی زبانشان به آن عادت نکرده است و در معاملاتشان میلیون را به کار می برند،در سفرتان اگر شخصی به کار برد اصلا وحشت نکنید. از آغاز سال 2009 میلادی واحد پول ترکیه که به صورت موقت لیره جدید ترک نامیده می شد دوباره به واحد پول لیره ترک، Türk Lirası بازگشت. به این ترتیب از ابتدای سال 2009 واحد پول ترکیه لیره ترک نامیده می شود.

آشنایی با جاذبه های گردشگری ترکیه

تا به امروز بر روی پولبرگ های لیره فقط نگاره آتاتورک و عصمت اینونو نقش بسته اند. البته عصمت اینونو فقط یک رئیس جمهور بین سالهای 1938 تا 1950 بود.

اسکناسهای لیره ترک با مقادیر 5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 لیره چاپ شده است همچنین پول خرد در قالب سکه های 1 - 5 - 10 - 25 - 50 قروش و 1 لیری موجود است.

تبدیل ارز و صرافی های ترکیه

پول نقد معمولا در صرافی ها که به آن DOVIZ گفته می شود بدون دریافت کمیسیون انجام می شود. بیشتر صرافی ها در جلوی مغازه خود تابلویی دارند که نرخ تبدیل ارز را نشان می دهد. صرافی های مختلف ممکن است نرخ تبدیل متفاوتی داشته باشند بنابراین قبل از تبدیل ارز بهتر است نرخ تبدیل یکی دو صرافی را چک کنید.

تبدیل ارز در بانک ها با دریافت کمیسیون دریافت می شود. چک های مسافرتی فقط در بانک ها و با نشان دادن پاسپورت مبادله می شوند. مسافرانی که می خواهند لیره ترکیه را به ارز کشور خودشان قبل از خروج از ترکیه تبدیل کنند و یا کسانی که قصد خرید یک کالای بزرگ را دارند، حتما طبق قوانین ترکیه رسید معامله را باید نزد خودشان نگه دارند تا معین باشد این معامله قانونی اجرا شده است.

راهنمای سفر به استانبول ترکیه

راهنمای سفر به آنتالیا ترکیه

راهنمای سفر به مارماریس ترکیه

نسبت لیره ترک (لیر ترکیه) به دیگر واحدهای پولی جهان (سپتامبر 2017)

342 لیر ترکیه 100 دلار آمریکا
410.6 لیر ترکیه 100 یورو
455.9 لیتر ترکیه 100 پوند انگلستان
974 تومان 1 لیر ترکیه

گروه گردشگری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 418

به "واحد پول ترکیه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واحد پول ترکیه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید