شما بگویید؛ FIFA یا PES؟
به گزارش پزشکی مدرن، همه ما، چه گیمر حرفه ای باشیم، چه کسی که گاه محض تفنن دسته را از بغل دستی می رباید تا از جمع عقب نیفتد، بالاخره در برهه ای پای یکی از بازی های شبیه ساز فوتبالی، PES یا FIFA نشسته ایم؛ حتی اگر از هواداران پروپاقرص فوتبال هم نباشیم. حتما بهتر از ما می دانید که این ژانر در حال حاضر در میان گیمرها از چه محبوبیتی برخوردار است و چطور بازی کننده ها برایش سر و دست می شکنند. اما مسئله این جاست که اصلا چه شد که شبیه سازهای فوتبال در میان عموم و خصوص گیمرها به محبوبیتی این چنینی دست پیدا کردند.
باید توجه داشت که از سال 2005 میلادی به بعد، ژانر شبیه ساز فوتبال کاملا وضعیتی دو قطبی به خودش گرفته است. شرکت ها و استودیوهای بازی سازی شرقی و غربی پیش روی هم قرار گرفتند تا ثابت نمایند کدام یک از آن ها می تواند شبیه ساز بهتری را در اختیار بازی نماینده ها قرار بدهد. در یک سمت سری بازی های FIFA قرار دارند و در سمت دیگر، بازی های Pro Evolution Soccer.
مجموعه بازی های فیفا را استودیوی ورزشی ساز شعبه کانادای الکترونیک آرتز می سازد. مجموعه PES را هم شرکت و استودیوهای بازی سازی کونامی طراحی و در اختیار بازی نماینده ها قرار می دهد که در چند سال اخیر، صحبت ها پیرامون این شرکت و سیاستی که آن ها در راستای ساخت بازی (یا کنسل کردن های آن ها) پی گرفته اند، بسیار بوده است.
حال بیایید حدود یک دهه به گذشته برگردیم. می دانید که ژاپنی ها سابقه ای طولانی در ساخت بازی های ویدیویی دارند و بیشتر کنسول های نسل های دوم و سوم هم در این کشور طراحی و ساخته شده اند. دانش کافی ژاپنی ها درخصوص ماهیت هنر-صنعت بازی های رایانه ای و ویدیویی، باعث شده بود تا فرمول هایی را کشف نمایند که استفاده از همان فرمول ها برای بازی سازهای غربی، بی نهایت سخت باشد؛ برای نمونه، ژاپنی ها ذات مکانیک های آرکیدی را درک نموده بودند. به همین دلیل هم می توانستند بازی هایی بسازند که با وجود مکانیک های ساده آن ها، گیمرها را حسابی سرگرم می کردند. همین فرمول به ژاپنی ها یاری کرد تا در فاصله سال های 1998 تا 2006 میلادی، مجموعه ای از برترین و در عین حال آرکیدی ترین بازی های فوتبال تاریخ را بسازند. در این بین، غربی ها مشغول آزمون و خطا بودند؛ آزمون و خطاهایی که حدودا از سال 1998 تا 2008 میلادی به طول انجامید و باعث شد بارها از رقیب قدرتمند ژاپنی خود عقب بمانند.
اما با عرضه کنسول های نسل هفتمی، یا همان ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3، ورق برگشت. دومین کنسول مایکروسافت حسابی در میان بازی نماینده ها محبوب شد. از طرفی کنسول را غربی ها ساخته بودند و به همین دلیل هم سردرآوردن از معماری سخت افزاری اش برای استودیوی ورزشی ساز الکترونیک آرتز ابدا کار پیچیده ای نبود. این و بسیاری از عوامل دیگر، باعث شد تا الکترونیک آرتز پس از کوشش های فراوان برای ساخت بازی ای بدیع که رنگ و بوی خاص الکترونیک آرتز را دارد، بتواند بالاخره در سال 2008 تعریف نوی از فوتبال ارائه بدهد که حرف های زیادی هم برای گفتن داشت. البته نسخه ای که برای کنسول های نسل هفتمی ساخته شده بود، کاملا با نسخه مخصوص رایانه های شخصی متفاوت بود و همین امر هم منجر به این شد که تعداد زیادی از بازی نماینده های این پلتفرم، تجربه PES را به فیفا ترجیح بدهند.
از سال 2010 به بعد، فیفا توانست خودش را به طور کامل از زیر سایه PESای که ساخت کونامی بود، بیرون بکشد و عبارت شبیه ساز فوتبال را باب کند. الکترونیک آرتز ادعا کرد بازی ای که ساخته آن قدر حساب شده و دقیق طراحی شده است که دیگر یک بازی ورزشی صرف نیست و می توان از آن به اسم یک شبیه ساز یاد کرد. این دوره زمانی بود که هر سال که می گذشت، فیفا پیشرفت می کرد و بهتر می شد، اما این بار این کونامی و PES بودند که در جای خود درجا می زدند.
FIFA | Pro Evolution Soccer |
کوشش برای شبیه سازی | گیم پلی آرکیدی و سرگرم نماینده |
لایسنس انحصاری بیشتر باشگاه ها، لیگ های جهان و تمام عناصر مربوط به جهانی فوتبال | لایسنس یوونتوس |
موتور گرافیکی پیشرفته با انیمیشن های پر جزییات و نسخه نسل نو با گرافیکی خیره نماینده | گرافیک نسبتا خوب و انیمیشن های نه چندان پر جزییات |
بخش فیفا آلتیمیت تیم و خرید بسته و بازیکن برای ساخت برترین تیم | بخش Career Mode آفلاین و عالی با حالت های مختلف |
آلبوم های موسیقی فوق العاده با معرفی برترین قطعات نو از هنرمندان مستقل | آهنگ های بسیار بد |
یادگیری سخت تر و اتفاقات غیرمنتظره بسیار | آموزش سریع تر، لذت بیشتر |
حضور انحصاری لیگ قهرمانان | حضور انحصاری آلیانتز ارنا |
اما این عرضه کنسول های نسل هشتمی بود که تلنگری جدی به ژاپنی ها زد. آن ها می دانستند که به هیچ اسم نباید در این نسل در برابر غربی ها کم بیاورند. به همین دلیل هم برای ساخت بازی های نوشان از یکی از قوی ترین موتورهای پایه ساخت ژاپن استفاده کردند؛ این موتور پایه همان فاکس انجین بود که برای ساخت مجموعه بازی های متال گیر سالید هم از آن استفاده شده است. البته مدتی طول کشید تا ژاپنی ها نحوه ساخت بازی خوب با این موتور را بیاموزند؛ غافل از اینکه همین وقفه زمانی لازم بود تا از ارزش و اعتبار این کمپانی در زمینه ساخت بازی فوتبال به اندازه قابل ملاحظه ای کاسته گردد.
امروزه اما کونامی بالاخره پیروز شده سری بازی های PES را، بعد از افول چند ساله اش در نسل هفتم بازی های ویدیویی، دوباره زنده کند؛ به طوری که بازی های چند سال گذشته سری PES در خور شماره های خوش ساخت قبلی این سری در نسل پلی استیشن 2 هستند و می توانند جلوی فیفا قد علم نمایند. حالا چند سالی است که سری بازی های PES و FIFA شانه به شانه هم حرکت می نمایند و رقابت نزدیکی با هم دارند.
تمام این ها بهانه ای شد تا از شما نظرتان را در خصوص این دو بازی جویا شویم.
به نظر شما، مجموعه بازی های فیفا، با توجه به رشد شگفت انگیز چند سال گذشته و بازار جهانی ای که دارد شبیه ساز فوتبالی بهتری است یا مجموعه PES، که با وجود تجربه آرکیدسازان ژاپنی دوره رکود طولانی را پشت سر گذاشته و حالا به روزهای اوج قبلی خود بازگشته است؟
کدام یک از این دو مجموعه بازی فوتبال می توانند برترین تجربه از شبیه سازی این ورزش را پیش روی گیمرها قرار دهد؟ شما بگویید: FIFA یا PES؟
منبع: دیجیکالا مگ