دوئل رنگ و بزه در محله هـرنـدی

به گزارش پزشکی مدرن، اغلب محله های شهر تهران بدون رنگ است. مدیران شهری و به ویژه مدیران سازمان زیباسازی شهر تهران که متولی رنگ آمیزی کلانشهر تهران است، به دفعات تاکید نموده اند که برای روح دادن به تهران چاره ای جز استفاده از رنگ نیست.

دوئل رنگ و بزه در محله هـرنـدی

خبرنگاران- فاطمه عسگری نیا: رنگ آمیزی خانه های خیابان امید نخستین حرکتی است که می توان آن را به فال نیک گرفت و می تواند الگوی مناسبی برای سایر مناطق و محله ها باشد.

منطقه 12 شاید نخستین منطقه در پایتخت است که طرح لکه های رنگی در آن اجرا می گردد. رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه 12 در شرح این طرح می گوید: در کنار اجرای طرح های مستمر و مداوم جمع آوری معتادان متجاهر در محله هرندی، حضور نماینده دفتر رهبری در هرندی و نگاه ویژه مدیریت کشور و کلانشهر تهران به این محله، طرح لکه های رنگی در محله هرندی اواخر سال 98 در قالب 12 هزارمترمربع کلید خورد.

علیرضا افتخاری از کوشش شهرداری منطقه 12 برای تغییر چهره محله هرندی و ایجاد شادابی و نشاط بین اهالی این نقطه از پایتخت برایمان می گوید: اجرای طرح لکه های رنگی را از زمستان سال گذشته با رنگ آمیزی جداره های بدون نما در انبار گندم، خیابان افتخاریان، عرب دفتر و کوچه های شمال شرق و شمال غرب محله آغاز کردیم. البته به خاطر عرض کم معابر مجبور شدیم تا از رنگ کرم روشن استفاده کنیم و این نقاط را از رنگ اشباع نکنیم.

دیواره های این محدوده که رنگ می گردد، لبخند بر لب اهالی می نشیند و استقبال از این طرح باعث می گردد تا این بار شهرداری منطقه 12 کار رنگ آمیزی دیواره های بدون نما را در خیابان های عریض تر دنبال کند، این بار در خیابان امید.

رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه 12 با اشاره به راسته دیوارهای رنگی ایجادشده در خیابان امید می گوید: عرض زیاد معبری که در خیابان امید وجود داشت در کنار شرایط ویژه این معبر اعم از تردد بالای جمعیت محلی در آن، تجمع معتادان در این نقطه و همسایگی آن با پلازای شهری بوستان زندگی موجب شد تا شهرداری طرح ویژه ای را در قالب رنگ آمیزی جداره های شهری بی نما در آن انجام دهد تا هم زندگی به محله برگردد و هم رنگ ها حال و هوای محله را تغییر دهد.

با رنگ آمیزی دیواره خانه های قدیمی و کوچک راسته خیابان امید رنگین کمانی زیبا در محله هرندی ایجاد شده است. دیگر از آن دیوارهای سوخته و سیاه خبری نیست و بچه ها محله می توانند در سایه این رنگ های شاد و زیبا و در دنیایی رنگین دنبال بچه هاه های خود بدوند. همه اینها اهدافی بوده که به گفته افتخاری، شهرداری منطقه 12 در رنگ آمیزی دیواره ها دنبال نموده است. او ادامه می دهد: با این دیواره های رنگی دیگر بزه زیر رنگ خاکستری محله پنهان نمی ماند و عوامل انتظامی می توانند در روشنی رنگ ها به راحتی بزهکاران تجمع نماینده را شناسایی نمایند.

خیلی ها می پرسند چرا شهرداری به جای نقاشی دیواری، رنگی ساده به دیوارهای محله زده است؟ سؤالی که رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه 12 این طور به آن پاسخ می دهد: در درجه اول هزینه بالای نقاشی دیواری با رنگ آمیزی جداره ها قابل قیاس نیست. ثانیاً بازسازی دیوارهای رنگی درصورت تخریب توسط آتش بسیار آسان تر و ارزان تر از ترمیم نقاشی های دیواری است و می توانیم با یک لکه گیری ساده دوباره دیوار را به شرایط قبل برگردانیم.

درست است رنگ آمیزی دیواره های بی نما در ظاهرکاری ساده و آسان است، اما برای اجرای این طرح کارشناسان زیادی در حوزه مدیریت شهری گرد هم جمع شده و با هم در مورد نوع رنگ ها با تکیه بر روان شناسی رنگ و شیوه انجام کار به گفتگو پرداخته اند. افتخاری در این باره می گوید: در اجرای این پروژه از هم اندیشی کارشناسان رنگ سازمان زیباسازی، معاونت امور مناطق شهرداری تهران و امور مناطق سازمان زیباسازی شهر تهران بهره بردیم تا بتوانیم در قالب یک کار کارشناسی شده و علمی مساحتی حدود 1500 مترمربع را با انتخاب رنگ های متناسب با حال و هوای محله رنگ آمیزی کنیم.

او با بیان اینکه در آینده نزدیک این طرح در دل محله اجرا خواهد شد، اظهار می دارد: وقتی به قلب محله می رویم باید از میزان تندی رنگ کم کنیم، چراکه به دنبال ایجاد آرامش در محله هستیم بنابراین دیگر از تک رنگ های تند استفاده نخواهیم کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 164

به "دوئل رنگ و بزه در محله هـرنـدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوئل رنگ و بزه در محله هـرنـدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید