با پردازنده های A18 و A18 پرو سری آیفون 16 بیشتر آشنا شوید

به گزارش پزشکی مدرن، اپل ساعاتی پیش از گوشی های سری آیفون 16 در چهار مدل و پرو و پرو مکس رونمایی کرد. این گوشی ها به پردازنده های A18 (برای مدل های پلاس و استاندارد) و A18 پرو (برای مدل های پرو و پرو مکس) مجهز شده اند که اپل ادعاهای بزرگی را درباره آن ها مطرح نموده است. در این مطلب به آنالیز این ادعاها می پردازیم.

با پردازنده های A18 و A18 پرو سری آیفون 16 بیشتر آشنا شوید

همانطور که نام ها نشان می دهند، چیپست A18 پرو برای مدل های پیشرفته تر آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس طراحی شده است، در حالی که چیپست A18 معمولی در مدل های آیفون 16 و 16 پلاس استفاده می گردد. در ادامه به آنالیز جزئیات بیشتر هر دو چیپست می پردازیم.

A18 پرو؛ قدرتمندترین پردازنده دنیا برای آیفون های پرو

چیپست A18 Pro بر پایه نسل دوم فرآیند فراوری 3 نانومتری ساخته شده که به مراتب بهینه تر و کارآمدتر از نسخه قبلی خود است. این چیپست از یک پردازنده شش هسته ای بهره می برد که شامل دو هسته قدرتمند و چهار هسته کم مصرف است. با این ترکیب، این پردازنده نسبت به A17 Pro تا 15٪ عملکرد بهتری دارد و در عین حال 20٪ انرژی کمتری مصرف کند.

در بخش گرافیک نیز، A18 پرو از معماری کلاس دسکتاپ بهره می برد که 20٪ سریع تر از نسل قبلی خود است و قابلیت رهگیری پرتو را تا دو برابر سریع تر انجام می دهد. این چیپست بعلاوه دارای پهنای باند حافظه بیشتری است و از ویژگی های پیشرفته تری مانند نمایشگر پرو موشن، پشتیبانی از نمایشگر همواره روشن، سرعت بالاتر USB 3 و ضبط ویدیوی ProRes بهره مند است.

یکی دیگر از نقاط قوت این چیپست، واحد پردازش تصویر (ISP) تازه است که عملکرد دوربین را بهبود می بخشد و پردازش داده های ویدیویی را دو برابر سریع تر از A17 Pro انجام می دهد. بعلاوه، هسته هوش مصنوعی (NPU) در این چیپست با 16 هسته و قابلیت انجام 35 تریلیون عملیات در ثانیه، از پهنای باند حافظه بیشتری بهره می برد و نسبت به نسخه قبلی، دو برابر سریع تر و کارآمدتر است.

پردازنده آیفون 16 و 16 پلاس

چیپست A18 نیز مثل مدل پرو از بهبودهای قابل توجهی برخوردار است و از همان معماری شش هسته ای با پردازنده ای مشابه با مدل پرو بهره می برد. این چیپست نسبت به A16 بایونیک که در مدل های آیفون 15 و 15 پلاس استفاده شده بود، 30٪ سریع تر است و برای همان وظایف، 30٪ انرژی کمتری مصرف می نماید.

در بخش گرافیک، A18 با 5 هسته به جای 6 هسته در مدل پرو عرضه می گردد، اما همچنان با 40٪ بهبود عملکرد نسبت به A16 بایونیک، گزینه ای بسیار کارآمد و سریع محسوب می گردد. بعلاوه این چیپست 35٪ کمتر از نسخه قبلی خود انرژی مصرف می نماید. با این حال، برخلاف نسخه پرو، چیپست A18 از ویژگی های پیشرفته چندرسانه ای مانند نمایشگر پرو موشن 120 هرتزی و ضبط ویدیوی ProRes پشتیبانی نمی نماید.

به طور کلی هر دو چیپست با بهبودهای قابل توجه در زمینه پردازش هوش مصنوعی، عملکرد گرافیکی و بهینه سازی مصرف انرژی، تجربه ای بهتر را برای کاربران آیفون 16 فراهم می نمایند. حال باید دید در عمل چگونه ظاهر می شوند.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1403 بروزرسانی: 20 شهریور 1403 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1370

به "با پردازنده های A18 و A18 پرو سری آیفون 16 بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پردازنده های A18 و A18 پرو سری آیفون 16 بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید