بازگشت سر سنگی 2500 ساله

به گزارش پزشکی مدرن، سوئیس یک مجسمه سنگی را که متعلق به یکی از قدیمی ترین تمدن های پرو است، به آن کشور بازگرداند.

بازگشت سر سنگی 2500 ساله

دفتر فرهنگی سوئیس بیان کرد: سوئیس یک مجسمه سر سنگی بزرگ را به پرو بازگردانده است. قدمت این مجسمه سنگی به حدود 2500 سال پیش برمی شود که متعلق به یکی از قدیمی ترین تمدن های این کشور به نام چاوین است.

این مجسمه که حدود 200 کیلوگرم وزن دارد، در سال 2016 به درخواست یک تاجر هنرهای آلمانی از آلمان با کامیون به سوئیس آورده شد.

دفتر فرهنگی فدرال سوئیس در بیانیه ای بیان کرد: مجسمه به درستی به عنوان یک دارایی فرهنگی اعلام نشده بود؛ بعدها مصادره شد. چون شبهات اثبات شده ای وجود دارد که به طور غیرقانونی از پرو گرفته شده است، به این سبب به جای اصلی خود بازگشت.

رئیس دفتر فرهنگی فدرال سوئیس مجسمه سنگی را در اداره گمرک منطقه بازل به سفیر پرو تقدیم کرد؛ جایی که این مجسمه 7 سال پیش در آن پیدا شد.

پس از کشف این سر سنگی، متخصصان دفتر فدرال سوئیس پس از آنالیز قطعه به این نتیجه رسیدند: خاستگاه اصلی سر سنگی که به دوران تمدن چاوین به 2500 سال پیش از میلاد برمی شود، کشور کنونی پرو است.

در این بیانیه آمده است: این موضوع سبب شد آن را به قطعه مهمی از اموال فرهنگی تبدیل کند که هنگام ورود به این کشور معین و فاش شد.

پرو از غارت و تخریب محوطه های باستان شناسی خود ناخشنود است. این دفتر گفت: آثار پیش کلمبیایی مانند این سر سنگی که به کشورش بازگشت، در معرض خطرترین اموال فرهنگی در پرو به شمار می رود.

سوئیس و پرو از امضاکنندگان کنوانسیون یونسکو در سال 1970 هستند که واردات و صادرات غیرقانونی اموال فرهنگی را ممنوع نموده اند. دو کشور بعلاوه در سال 2016 توافقنامه دوجانبه ای برای تقویت همکاری های خود در این باره امضا کردند.

تمدن چاوین از تمدن های باستانی قاره آمریکای جنوبی است که در رشته کوه های آند در کشور کنونی پرو پدید آمد. بقایای آثار شهرنشینی چاوین به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. آثار هنری چاوین عمدتا خلاقیت هنری بر سنگ به صورت مجسمه های سنگی، بناهای سنگی و سنگ نگاری بوده است.

در خصوص عقاید باستانی چاوین اطلاعات زیادی در دست نیست؛ اما بعضی از الهه های عصر اینکا را خدایان اساطیری چاوین دانسته اند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 22 بهمن 1401 بروزرسانی: 22 بهمن 1401 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1254

به "بازگشت سر سنگی 2500 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت سر سنگی 2500 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید