افسردگی بهاری چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟

به گزارش پزشکی مدرن، هر اتفاق و تغییراتی در زندگی انسان می تواند بر جسم و روان ما تاثیر بگذارد. مثلا هر ساله در فصل بهار اشخاص زیادی به علت تغییرات آب و هوایی و گرده افشانی گل ها دچار آلرژی فصلی و در نتیجه سوزش چشم و آبریزش بینی می شوند. اما تا به امروز در خصوص افسردگی بهاری چیزی شندیده اید؟

افسردگی بهاری چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟

در واقع وقتی صحبت از افسردگی فصلی می گردد بیشتر توجه ها به سمت فصل پاییز می رود که در اثر کوتاه شدن روز بعضی از اشخاص دچار افسردگی می شوند. اما گونه دیگری از این افسردگی فصلی هست که مربوط به فصل بهار است. به عبارت دیگر با توجه به اینکه تغییر برای انسان ها به طور کلی سخت است، همانقدر که برای بعضی ریختن برگ های درختان، کوتاه شدن روز و… اندوه ناک است برای بعضی نو شدن دوباره زمین و دوباره زنده شدن بعضی از عواطف و احساسات و تغییر چشم انداز یکدست سفید و برفی به چشم انداز ای هزار رنگ می تواند استرس زا و اندوه ناک باشد.

لیست محتوا

چرا دچار افسردگی بهاری می شویم؟

علائم ابتلا به افسردگی بهاری چیست؟

چطوری از ابتلا به افسردگی بهاری جلوگیری کنیم؟

در صورت ابتلا به افسردگی فصلی چطور آن را درمان کنیم؟

چرا دچار افسردگی بهاری می شویم؟

به طور تعیین هنوز هیچ علت ثابت و قطعی برای بروز افسردگی های فصلی وجود ندارد اما دانشمندان معنقدند تغییرات اندازه نور و تغییر اندازه ترشح هورمون ها بیشترین عامل ابتلا به این اختلال زودگذر است. به طوریکه افزایش ناگهانی نور خورشید باعث می گردد بدن شما ملاتونین کمتری فراوری کند و در نتیجه کمتر بخوابید و در نتیجه احساس بی حالی و بی میلی در شما افزایش یابد. از سوی دیگر سطح سروتونین در بدن انسان با افسردگی مرتبط است. همان طور که اندازه زیاد سروتونین منجر به اختلال اضطراب اجتماعی می گردد اندازه کم این هورمون نیز باعث افسردگی می گردد.

علائم ابتلا به افسردگی بهاری چیست؟

علائم ابتلا به افسردگی بهاری شباهت زیادی به علائم یک افسردگی اساسی دارد با این تفاوت که با شناخت دقیق و توجه به خلق و خوی شخص می توان با تشخیص ابتدایی تا حد زیادی دوران درمان این اختلال را کوتاه نموده و از تبدیل آن به یک اختلال جدی جلوگیری کرد.

  • کاهش سطح انرژی؛ کاهش سطح انرژی و بی حالی حتی در زمانی که به اندازه کافی استراحت کردید اولین نشانه اختلال افسردگی در فصل بهار است.
  • اضطراب و بی قراری؛ افزایش استرس اضطراب و بی قراری بدون هیچ علتی یکی دیگر از علائم افسردگی در فصل بهار است.
  • از دست دادن علاقه به انجام کارهای روتین؛ شخصی که در فصل بهار یا پاییز دچار افسردگی می گردد، علاقه خود را به انجام فعالیت های تازه یا کارهای روتین زندگی خود را از دست می دهد.
  • افزایش خشم و میل به خشونت؛ در بعضی اشخاص این افسردگی باعث ایجاد رفتارهای خشونت آمیز بدون هیچ علتی خواهد بود که همین امر منجر به افزایش اندازه درگیری های اجتماعی و کم طاقتی عمومی می گردد
  • اختلال در تمرکز؛ شخص مبتلا به این اختلال کارهای خود را به کندی انجام می دهد و برای انجام یک فعالیت ساده وقت روزانه خود را هدر می دهد.
  • تغییر اشتها؛ تغییر ناگهانی اندازه اشتها چه کاهش یا افزایش کی دیگر از علائم افسردگی در فصل بهار است.
  • اختلال در خواب؛ هرچند که اختلال افسردگی تاثیر مستقیمی بر برنامه خواب افراد دارد اما در افسردگی های فصلی بیش از بی خوابی، روی اندازه تمایل به خواب بیشتر تاثیر دارد.
  • تمایل به خودکشی؛ با توجه به آمار خودکشی در سراسر دنیا تعیین شده است که اشخاص در فصل بهار تمایل بیشتری به انتها دادن زندگی خود دارند. بعضی محققان معتقدند که این موضوع ارتباط مستقیمی با افسردگی بهاری دارد

چطوری از ابتلا به افسردگی بهاری جلوگیری کنیم؟

  1. قبل از هر چیزی بپذیرید که برای انسان هر تغییری حتی مثبت، استرس زا است؛ تغییر مکان زندگی، رفتن به شغل تازه، بچه دار شدن و… همگی با اینکه ممکن است آرزوی خیلی از انسان ها باشد در همان لحظات ابتدایی برایشان استرس زا است. پس بدانید که این تغییر حال و هوا در بهار خیلی زود به حالت نرمال بر خواهد گشت و همانطور که هر روز بد یا هفته بد روز خوب و هفته های خوب دیگری را در پی دارد به زودی این احساسات تغییر خواهند کرد و زیبایی های بهار بیشتر از قبل برایتان خودنمایی می نماید.
  2. به بهداشت خواب خود اهمیت بدهید؛ خواب کافی و خوب می تواند تا حد زیادی از ابتلا به این اختلال جلوگیری کند. اتاق خواب خود را تاریک و خنک نموده و از ملحفه هایی بهره ببرید که گردش هوا در آن به خوبی صورت می گیرد.
  3. خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید؛ با توجه به اینکه بیشترین علت ابتلا به این اختلال تغییرات نور خورشید است، بهتر است در ساعات آغازین روز خود را در معرض اشعه خورشید قرار داده و از آن لذت ببرید. حتی اگر این فرصت را ندارد از لایت باکس های درمانی بهره ببرید و روزانه 30 دقیقه در معرض آن ها باقی بمانید
  4. از یک متخصص یاری بگیرید؛ قبل از بزرگ کردن و پرورش اشتباه هر مسئله ای ابتدا با یک مشاور یا متخصص روان درمانی گفت وگو کنید تا الگوهای مخربی که ممکن است بعدا این اختلال را به سطح جدی تری برساند را شناخته و از بین ببرید.

در صورت ابتلا به افسردگی فصلی چطور آن را درمان کنیم؟

قطعا برای رهایی از افسردگی بهاری لازم نیست در انتظار فصل بعد بمانید. نکات زیر می تواند تا حد زیادی این اختلال را کنترل و مهار کند:

  1. به اندازه و کیفیت خوابتان بیشتر اهمیت بدهید .
  2. خود را در معرض هوای گرم قرار ندهید. (هرچند که تا به امروز ثابت نشده که گرما تاثیری در افزایش اندازه افسردگی دارد اما با این حال گرما باعث تغییر خلق و خو و در نتیجه حس ناخوشایند می گردد).
  3. ورزش منظم علاوه بر تاثیر به سزایی که در کاهش استرس و علائم افسردگی دارد، می تواند منجر به یک خواب با کیفیت گردد.
  4. مدیتیشن کنید و خاطرات روزمه تان را بنویسید. این کار به شما یاری می نماید تا احساسات ناخوشایند یا ناخواسته را کاهش دهد.
  5. بیشتر در گروه دوستان یا خانواده حاضر شوید و در خصوص احساساتتان صحبت کنید.
  6. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. (در پی غذاهای مغذی و کاهش دهنده افسردگی باشید).

البته نباید فراموش کنید که این افسردگی هم ممکن است همانند یک افسردگی اساسی بدون دخالت یک متخصص روانشناس یا روانپزشک بهبود نیافته و در ادامه فصول نیز همراهتان باشد پس اگر علائم بهبود را در خودتان نمی بینید از یک متخصص یاری بگیرید.

منابع: psycom, healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1279

به "افسردگی بهاری چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی بهاری چیست و چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید