کرونا موجب از کارافتادن اندام&zwnjها می&zwnjشود

به گزارش پزشکی مدرن، محققان با آزمایش مدل های حیوانی گونه ای از ویروس کووید 19 را تولید کردند که نشان می دهد این ویروس علاوه بر ریه ها به سایر اندام های بدن نیز آسیب می رساند.

کرونا موجب از کارافتادن اندام&zwnjها می&zwnjشود

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، این مدل نشان می دهد که ویروس SARS-CoV-2 می تواند فرایند تولید انرژی در سلول های قلب، کلیه، طحال و سایر اندام ها را متوقف کند.

تحقیقات پیشین نشان داده بود وجود یک پروتئین انسانی موسوم به ACE2 در بدن موش ها مانع بروز علایم شدید کووید 19 می شود.

به همین علت محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، ابتدا پروتئین انسانی ACE2 را به بدن گروهی از موش ها وارد کردند و موش ها را طوری مدل سازی کردند که امکان انتقال ویروس در جریان خون آن ها فراهم شود.

محققان در این مطالعه سپس شرایط عمومی سلامت و میزان ژن ها و پروتئین های مختلف بدن آن ها را اندازه گیری کردند. ویروس کرونا در بدن انسان از طریق جریان خون به اندام های مختلف می رسد.

در نتیجه این آزمایش تعیین شد در مدت مدت 7 روز تمام موش های مبتلا به ویروس کووید 19 اشتهای خود را به طور کامل از دست دادند و غیرفعال شدند.

این موش ها به طور متوسط 20 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند، اما موش های دارای پروتئین ACE2 توسط ویروس آلوده نشده و وزن خود را از دست ندادند.

علاوه بر این موش های آلوده به ویروس دچار تغییر سطح سلول های ایمنی، تورم بافت قلب و تخریب بافت طحال شدند. این عوارض در انسان های مبتلا به علایم شدید کووید 19 قابل مشاهده است.

همچنین تعیین شد ویروس علاوه بر تمام این عوارض قادر است ساختار دی ان ای را نیز تغییر دهد و این امر حتی پس از پاکسازی کامل بدن از ویروس، موجب بروز عوارض پایدار در سلامت می شود.

نتایج این مطالعات در توسعه روش های درمانی موثر برای کاهش عوارض جانبی کووید 19 موثر است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 409

به "کرونا موجب از کارافتادن اندام&zwnjها می&zwnjشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا موجب از کارافتادن اندام&zwnjها می&zwnjشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید