واکسن کرونا مانعی برای باردار شدن؟

به گزارش پزشکی مدرن، . همچنین به زنان توصیه شده است که دست کم دو ماه پس از تزریق واکسن باردار نشوند. به گفته دولت، هنوز نمی دانیم که واکسن موسوم به بی ان تی162بی2 تاثیری بر باروری داشته باشد.

واکسن کرونا مانعی برای باردار شدن؟

برای مشخص عوارض جانبی واکسن بر بارداری، باید تحقیقات بیشتری انجام گردد

دولت می گو ید زنان دست کم تا دو ماه پس از زدن واکسن کرونا، نباید باردار شوند. رهنمود جدید دولت بریتانیا پس از اعطای مجوز کاربرد اضطراری واکسن شرکت های فایز و بیانتک منتشر شده و شامل هشدار ها و اطلاعاتی درباره عوارض جانبی و توصیه هایی برای تزریق واکسن است.

سازمان تنظیم دارو و فراورده های بهداشتی گفت که در تصویب واکسن، هیچ نکته ای نادیده گرفته نشده و اضافه کرد که آنالیز های این سازمان هم ارز همه استاندارد های بین المللی است. این واکسن که باید دو نوبت تزریق گردد، در انسان هیچ عارضه جانبی جدی نشان نداده، گرچه بعضی داوطلبان تزریق آزمایشی، در طول مرحله آزمون، سردرد و خستگی گزارش نموده اند.

بعضی مشخصات واکسن هنوز باید به طور جزئی آنالیز شوند. به همین دلیلی دولت مجموعه ای از توصیه های احتیاطی و هشدار ها برای گروه های مختلف جمعیتی صادر می نماید. این روشی معمول برای فراورده هایی است که تازه تایید شده اند، و احتیاج به تحقیق بیشتر برای مشخص عوارض جانبی آن ها بر بارداری، باروری یا شیردهی، و تاثیر متقابلشان با دارو های دیگر دارند.

در رهنمود جدیدی که پنجشنبه صادر شد، دولت توصیه کرد زنان باردار واکسن نزنند. همچنین به زنان توصیه شده است که دست کم دو ماه پس از تزریق واکسن باردار نشوند. به گفته دولت، هنوز نمی دانیم که واکسن موسوم به بی ان تی162بی2 تاثیری بر باروری داشته باشد.

مطالعات مربوط به تاثیر متقابل واکسن با دیگر فراورده های دارویی، هنوز انجام نشده است. اطلاعات بیشتر درباره روش استفاده و توزیع نیز داده شده است. آمپول های واکسن منجمد، پس از قرار دریافت در شرایط یخچالی (دو تا هشت درجه سانتیگراد) سه ساعت، و در دما های تا 25 درجه سانتیگراد سی دقیقه طول می کشد تا مایع شوند.

پس از مایع شدن، واکسن باید با شخصی با آموزش حرفه ای درمانی و پیش از شش ساعت، تزریق گردد. طبق رهنمود جدید، پیش از ترزیق، محلول واکسن باید با مقدار اندکی کلرید سدیم در آمپول اولیه رقیق گردد. آمپول های حاوی واکسن، در صورتی که در دمای منفی هفتاد درجه سانتیگراد نگهداری شوند، تا شش ماه تاثیر خود را حفظ می نمایند. به گفته دولت، ظروف حاوی واکسن را می توان چهار بار در دمای منفی 15 درجه جابه جا کرد.

حمل واکسن در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد می تواند یا در دو نوبت، هر یک تا شش ساعت، یا در یک نوبتِ حداکثر دوازده ساعته انجام گردد. رهنمود دولت همچنین عوارض جانبی احتمالی را که ممکن است پس از تزریق بروز کند، فهرست نموده است.

بر اساس این رهنمود، از هر ده نفر یک نفر ممکن است در محل تزریق دچار درد گردد، یا خستگی، درد ماهیچه، سردرد و لرز تجربه کند. یکی از هر صد نفر، ممکن است احساس ناخوشی کند یا غدد لنفاوی اش عظیم گردد. پیش از تزریق واکسن، اگر علایم زیر را دارید با پزشک، داروساز یا پرستار خود مشورت کنید:

ضعف دستگاه ایمنی، مثلا ناشی از عفونت به اچ آی وی، یا مصرف دارویی که بر واکنش دستگاه ایمنی بدن اثر بگذارد، ناخوشی شدید با تب بالا. اما تب خفیف یا عفونت بخش فوقانی مجاری تنفسی، مثلا در اثر سرماخوردگی، دلیلی نیست که به خاطرش زدن واکسن به تاخیر بیفتد.

همچنین، خون ریزی، زخم برداشتن فوری یا مصرف داروی جلوگیری از لخته شدن خون، از جمله مواردی است که باید از سوی بیمار اطلاع داده گردد. این واکسن برای بچه ها زیر شانزده سال توصیه نمی گردد.

دکتر جون رین، رئیس سازمان تنظیم دارو و فراورده های بهداشتی گفت توصیه های این سازمان در پیروی از دقیق ترین ارزیابی علمی تمام اطلاعات، اجرا شده تا مطابق استاندارد های سختگیرانه ایمنی، اثربخشی و کیفیت باشد.

شان مارت، مدیرکل تجاری بیانتک، گفت: سازمان تنظیم دارو و فراورده های بهداشتی از ما همان سئوال های دقیق را پرسیده است که هر سازمان دیگر، و بر اثربخشی، تحمل دارو و کیفیت فراوری متمرکز بوده است. این سه عنصر اساسی هر واکسنی است که سازمان تنظیم دارو و فراورده های بهداشتی آن ها را آنالیز می نماید. به نظر من سازمان تنظیم دارو و فراورده های بهداشتی، از این نظر، هیچ تفاوتی با سازمان های دیگر نداشته است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 399

به "واکسن کرونا مانعی برای باردار شدن؟" امتیاز دهید

8 کاربر به "واکسن کرونا مانعی برای باردار شدن؟" امتیاز داده اند | 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا مانعی برای باردار شدن؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید