مهمترین احتیاج ویتامینی بدن در دوران کرونا

به گزارش پزشکی مدرن، کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه برترین روش برای افزایش ایمنی بدن، استفاده از مواد غذایی طبیعی برای دریافت ویتامین ها و املاح است، به نقش ویتامین D در ایمنی بدن پرداخت.

مهمترین احتیاج ویتامینی بدن در دوران کرونا

نسرین نسیمی اعلام کرد: در پاندمی کرونا، نقش ویتامین D در ابتلا به COVID-19، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن همیشه مورد بحث بوده است.

نسیمی ادامه داد: مطالعات مقطعی اجرا شده در مورد نقش ویتامین D در کاهش موارد ابتلا، بستری و حتی مرگ ناشی از کووید 19، در کشورهای مختلف اجرا شده است، گفت: نتایج این تحقیقات نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین سطح سرمی ویتامین D و شدت بیماری COVID-19 و مرگ و میر ناشی از این بیماریست، این ارتباط احتمالا به علت اثرات ویتامین D در پاسخ ایمنی به این عفونت است.

او گفت: نتایج مطالعات مقطعی اجرا شده گویای آنست که کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا که بالاترین مقدار کمبود ویتامین D را دارند، بالاترین نرخ ابتلا و مرگ و میر ناشی از COVID را داشته اند و در مقابل کشورهای شمالی اروپا که به واسطه غنی سازی غذاها سطح سرمی ویتامین D بالاتری داشتند، نرخ ابتلای کمتری را هم گزارش نموده اند.

این کارشناس ارشد تغذیه بالینی ادامه داد: با وجود اینکه هنوز مطالعات کار آزمایی بالینی قوی در مورد اثر ویتامین D بر پیامدهای بالینی COVID-19 وجود ندارد، در مطالعات مقطعی ارتباط بین ویتامین D و شدت بیماری به وضوح بیان شده است.

نسیمی تاکید نمود که در ابتدا ضروری است سطح سرمی ویتامین D را مقدار گیری کنیم تا در صورت کمبود، مطابق با پروتکل های درمانی کمبود این ویتامین، مکمل ها را دریافت کنیم.

او گفت: اگر کمبود ویتامین D نداریم و یا امکان آنالیز آزمایشگاهی سطح سرمی این ویتامین را نداریم، ضروری است از پروتکل های پیشگیری از کمبود که در ادامه به آن اشاره می گردد، به صورت منظم استفاده کنیم.

نسیمی در مورد دوز مصرف مناسب ویتامین D برای سنین مختلف گفت: مقدار احتیاج به ویتامین D در مادران باردار روزانه یک قرص 1000 واحدی و در بچه ها شیرخوار زیر دو سال روزانه دوز 400 واحدی است که در بچه ها (تامین این احتیاج به وسیله مصرف قطره ویتامین A-D، انجام می گردد.

این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در بچه ها 2 تا هشت ساله، هر 2 ماه یک قرص 50 هزار واحدی کافیست، مقدار احتیاج گروه سنی 8 تا 18 ساله را هر ماه یک قرص پنجاه هزار واحدی بیان و اضافه نمود: مدت مصرف این مقدار دوز قرص ویتامین D برای 9 ماه است.

نسیمی مقدار احتیاج به ویتامین D در افراد 19 تا 59 ساله را هر ماه اعلام و اعلام کرد که افراد بالای 60 سال همزاه با مصرف ماهیانه این ویتامین، باید مکمل کلسیم را هم زیر نظر پزشک، دریافت نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 773

به "مهمترین احتیاج ویتامینی بدن در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین احتیاج ویتامینی بدن در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید