زمین خواری در نهالستان کرج با حمایت دادگاه چهارباغ! ، رأی دادگاه چطور به نفع زمین خواران شد؟ خبرنگاران

به گزارش پزشکی مدرن، سه قاضی و مسئول در دادگستری البرز پیش از آنکه اراضی یک نهالستان در کرج را خریداری نمایند، اراضی آن را در قطعات متعدد به کارمندان دادگستری و دیگران فروخته اند؛ اما رأی بدوی دادگاه به نفع آنان بود!

زمین خواری در نهالستان کرج با حمایت دادگاه چهارباغ! ، رأی دادگاه چطور به نفع زمین خواران شد؟ خبرنگاران

جهت دریافت خدمات طراحی خانه های ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

گروه دانشگاه خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛* واگذاری زمین های بنیاد مستضعفان که معمولا با امتیازاتی مانند قسط بندی و مزایده انجام می گردد، دردسر هایی ایجاد می نماید. انتقاد اصلی به شیوه های واگذاری اراضی بنیاد مستضعفان، ایجاد رانت و تأثیر در قیمت ملک و همچنین ایجاد فرصت برای زمین خواران است. یکی از نمونه های عجیب این موضوع هم در یکی از نهالستان های کرج اتفاق افتاده است.

خرداد سال جاری در شعبه یک دادگاه عمومی حقوقی چهارباغ استان البرز دادگاهی برگزار گردید که موضوع آن فسخ قرارداد فروش اراضی یک نهالستان در کرج به سه نفر از کارمندان دادگستری البرز بود. در این معامله 448 قطعه زمین به مساحت حدود 438 هزار و 931 متر مربع به علی معصومی، علی صمدی قربانی و حسین کریم پور خامنه فروش رفته است.

زمینه سازی برای یک تخلف پرسود!

جزو شروط معامله هم این بود که خریداران قبل از انتقال سند حق واگذاری به دیگری را ندارند. همچنین تغییر کاربری نیز نباید صورت گیرد. این معامله در آبان 97 انجام شده و در آن موقع نهالستان 40 هزار اصله درخت میوه داشته است.

اما حسین کریم پور، یکی از خریداران نهالستان در 28 فروردین 97، یعنی حدود 7 ماه قبل از انعقاد قرارداد با بنیاد مستضعفان، نامه ای به عطایی، شهرداری چهارباغ می نویسند و خود را نماینده و وکیل اداره بنیاد مستضعفان معرفی می نماید. در این نامه به خرید زمین با پلاک ثبتی 65 فرعی از 7 اصلی اشاره می گردد و از شهردار چهارباغ درخواست می گردد که با تغییر کاربری این اراضی موافقت کند. دبیرخانه شهرداری چهارباغ در 28 فروردین این نامه را دریافت نموده و شهردار هم زیر این نامه به معاون شهرسازی خود می نویسد که پرونده تشکیل دهد و موضوع را در کمیسیون توافقات مطرح کند.

وحید اشتری، فعال حوزه عدالتخواهی در کانال تلگرامی خود با انتشار اسنادی، انتقال این اراضی به صمدی، کریم پور و معصومی را پرابهام توصیف کرد. علی صمدی، معاون دادستان کرج بوده و دو نفر دیگر از قاضیان تجدیدنظر استان البرز هستند.

اشتری در کانال تلگرامی خود نوشت: حوالی چهارباغ در یکی از بهترین جا های استان البرز، زمین معروف نهالستان را متری 120 هزار تومان آن هم با اقساط 36 ماهه تازه با پرداخت 6 ماه یک بار خریده اند و به 449 قطعه تفکیک نموده اند. الان قیمت تقریبی هر قطعه 800 میلیون تومان است. براساس اسناد ارائه شده به دادگاه، 448 قطعه زمین با مبلغ 74 میلیارد و 300 میلیون تومان واگذار شده است. شرایط پرداخت این مبلغ هم به صورت 35 درصد در ابتدای معامله و مابقی طی 36 قسط با سررسید 6 ماهه مشخص شده بود.

طرح شکایت در دادگاه

بنیاد مستضعفان از این سه قاضی شکایت می نماید. براساس متن دادخواست بنیاد، افراد طرف شکایت باوجود اینکه اجازه واگذاری و تغییر کاربری ملک را نداشته اند، آن را در قطعات متعدد واگذار نموده اند و درخواست تغییر کاربری را هم به شهردار چهارباغ داده اند. بنیاد مستضعفان درخواست فسخ قرارداد را در این دادخواست مطرح نموده است. در واقع خریداران نهالستان 82 قطعه زمین را به کارکنان دادگستری و 430 قطعه دیگر را به اشخاص دیگر فروخته بودند.

تخلفات این سه مسئول دادگستری البرز اولا فروش مال دیگری و ثانیا نقض مفاد قرارداد با بنیاد مستضعفان بوده است. اما رأی دادگاه بدوی به نفع آنان صادر شد. به این صورت که براساس رأی قاضی این دادگاه، چون اولا در هیچ یک از پیش قرارداد های تنظیمی که قبل از قرارداد 6 آبان 97 بین بنیاد مستضعفان و این سه تن قاضی منقعد شده، اشاره ای به ممنوعیت خریداران جهت واگذاری قطعات به دیگران نشده است و ثانیا هر سه نفر از خریداران حقوق بگیر دولت هستند و امکان تهیه همه مبلغ معامله را بدون طلب یاری اقتصادی از اشخاص ثالث یعنی واگذاری قطعات به دیگران، نداشته اند، و ثالثا؛ یقینا همه مدیران و مسئولان بنیاد مستضعفان و سازمان های مربوطه، از این جابجایی آگاه بوده اند، این سه نفر در این پرونده تخلفی ننموده اند!

فروش مال غیر مجاز است؟!

از دیگر استدلال های این دادگاه برای رأی صادر شده این است که شرط قرارداد مبنی بر اینکه خریداران مجاز به فروش اراضی پیش از تنظیم سند نبوده اند، مربوط به آینده است و این افراد قبل از معامله، زمین ها را فروخته بودند، بنابراین بنیاد مستضعفان در این دعوی خود حقی ندارد! نکته حائز اهمیت این است که دادگاه توجهی به اینکه این سه قاضی مال غیر را فروخته اند، نمی نماید!

رأی بدوی در 31 خرداد سال جاری صادر شده، اما همچنان این پرونده باز است. سوال اینجاست که آیا دستگاه قضایی در استان البرز میخواهد این پرونده را به روندی فرسایشی بسپارد تا بلکه به فراموشی سپرده گردد یا با 82 قاضی و 430 خریدار دیگر این اراضی برخورد می نماید؟

لازم به ذکر است، متن دادنامه و رأی بدوی دادگاه عمومی چهارباغ نزد خبرنگاران محفوظ است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 540

به "زمین خواری در نهالستان کرج با حمایت دادگاه چهارباغ! ، رأی دادگاه چطور به نفع زمین خواران شد؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

3 کاربر به "زمین خواری در نهالستان کرج با حمایت دادگاه چهارباغ! ، رأی دادگاه چطور به نفع زمین خواران شد؟ خبرنگاران" امتیاز داده اند | 2.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین خواری در نهالستان کرج با حمایت دادگاه چهارباغ! ، رأی دادگاه چطور به نفع زمین خواران شد؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید