زلزله آسیبی به بناهای تاریخی مانه و سملقان وارد نکرده است

به گزارش پزشکی مدرن، معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به وقوع زمین لرزه 4 ریشتری در شهر قاضی از توابع شهرستان مانه و سملقان، گفت: این زلزله آسیبی به بناهای تاریخی شهرستان وارد نکرده است.

زلزله آسیبی به بناهای تاریخی مانه و سملقان وارد نکرده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان روز شنبه 3 خردادماه 99 گفت: پس از وقوع این زمین لرزه که در هفته گذشته رخ داد، نیروهای یگان حفاظت به بررسی و پایش آثار تاریخی پرداختند و گزارشی مبنی بر خسارت به آثار تاریخی شهرستان دریافت نشد.

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی مطرح نمود: معبد سنگی اسپاخو، بنای سنگی زرد، آرامگاه امامزاده بازارقارناس و آرامگاه امامزاده دلاور از جمله آثار تاریخی شهرستان مانه و سملقان مورد پایش و بررسی قرار گرفتند.

شهرستان مانه و سملقان به مرکزیت شهر آشخانه در شمال غربی استان خراسان شمالی واقع شده و از شمال و شرق به شهرستان بجنورد، از جنوب به شهرستان جاجرم و از غرب به استان گلستان محدود می شود.

بر اساس پژوهش های باستان شناسی بخش هایی از شهرستان مانه و سملقان برای نخستین بار در حدود 8هزار سال پیش مسکونی شده که آثار آن را می توان در تپه قلعه خان در دشت سملقان مشاهده کرد.

این شهرستان طی دوره هخامنشی به عنوان بخشی از شهربانی پارت مطرح بوده و طی دوره های اشکانی و ساسانی نیز بسیار مورد توجه بوده است. پراکندگی محوطه های استقراری، قلعه های تدافعی، مراکز مذهبی و نیز کشف سکه های دورۀ ساسانی در بخش های مختلف شهرستان گواه این مدعاست.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 78

به "زلزله آسیبی به بناهای تاریخی مانه و سملقان وارد نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله آسیبی به بناهای تاریخی مانه و سملقان وارد نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید