ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس کدامند؟

به گزارش پزشکی مدرن، یک کارشناس بازار سرمایه به ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و گفت: سه عامل نرخ سود بانکی، قیمت های جهانی و افزایش عرضه در بازار به عنوان مهمترین ریسک های تهدیدکننده بازار تلقی می شوند که می توانند به شدت بر فرایند بازار تاثیرگذار باشند.

ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس کدامند؟

به گزارش ایرنا، مجتبی معتمدنیا اضافه نمود: فرایند نزولی پرشتابی که در معاملات هفته گذشته بازار سهام به وجود آمد ناشی از دو عامل بود که از اهمیت زیادی برخوردار بودند.

وی گفت: نخستین عامل این است که همیشه بازار در یک مقطعی به مقاومت نزدیک می شود و در آن زمان، حجم عرضه ها به شدت افزایش یافته و به بیش از تقاضا در بازار می رسد، بازار همیشه در این زمان منتظر بهانه ای برای اصلاح خواهد بود.

معتمدنیا با بیان اینکه این بهانه می تواند ناشی از هر دلیل مانند خبر یا شایعه باشد، ادامه داد: اخبار یا شایعات فارغ از درست یا اشتباه بودن شان به شدت بر فرایند بازار تاثیرگذار خواهند بود، اما تاثیر مستقیم در اصلاح شاخص بورس، مقاومتی است که در بازار به وجود آمده و به دنبال آن عرضه افزایش و تقاضا کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: هفته گذشته شاخص بورس به مقاومت خود نزدیک شده بود و بیشتر سهامداران پس از ترسی که از نزول بی سابقه بازار به وجود آمده بود، نگران شرایط بازار سهام شدند و به همین دلیل به سرعت به دنبال شناسایی سود پیش رفتند که پیامد این اتفاق، افزایش عرضه در بازار بود.

وی، به عامل تاثیرگذار در بازگشت فرایند صعودی شاخص بورس اشاره کرد و گفت: در این زمینه دو اتفاق رخ داد؛ در ابتدا شایعه ای در بازار به وجود آمده بود که تکذیب شد و بهانه ها از بین رفت و از طرف دیگر بازارگردان ها پیروز تر عمل کردند، این دو عامل در کنار یکدیگر موجب ایجاد فرایند مثبت شاخص در بازار شد.

معتمدنیا در پاسخ به ادامه دار بودن یا نبودن فرایند صعودی شاخص، گفت: بازار همچنان بر روی تک سهم ها می چرخد و نقدینگی بیشتر سمت سهم هایی می رود که صاحب بازیگر هستند، اکنون دیگر فرایند بازار همانند گذشته نیست که کل بازار از رشد و ریزش ها تبعیت کنند.

وی، به ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و اضافه نمود: مهمترین ریسک، ریسک نرخ بهره است، هرچند این موضوع از سوی مسوولان رد و بانک مرکزی به صراحت اعلام کرده که چنین موضوعی در دستور کار نیست و این تصمیم محقق نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ریسک دیگر، بحث عرضه هایی است که ممکن است بدون در نظر دریافت حجم تقاضا در بازار رخ دهد.

وی ادامه داد: موضوع سوم که به عنوان ریسک تهدیدکننده بازار تلقی می شود، نرخ دلار و قیمت های جهانی است، اکنون قیمت های جهانی به سقف قیمتی خود نزدیک شده اند و به نظر می رسد از ماه فوریه (بهمن- اسفند) قیمت ها فرایند نزولی به خود بگیرند.

معتمدنیا گفت: به نظر می رسد شاخص بورس تا پایان سال بین یک میلیون و 650 هزار واحد تا یک میلیون و 750 هزار واحد در نوسان باشد و اکنون بازار سرمایه با توجه به اصلاح های رخ داده نسبت به بقیه بازار های سرمایه، بازار جذاب تری است.

وی گفت: در بازار کالا و خودرو شاهد رکود خواهیم بود و قیمت ها اصلاح می شوند، همچنین در بازار مسکن نیز رکود عمیق تا یک سال آینده پیش بینی می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به طور طبیعی کم ریسک ترین بازار همچنان بازار سرمایه است، اضافه نمود: بازار سرمایه از لحاظ جذب نقدینگی و اطمینان خاطر سهامداران از نظر نقدشوندگی و امنیت سهامداری در آن، قابل مقایسه با بیشتر بازار ها مانند بازار های کالا، خودرو، مسکن و حتی سکه و طلا نیست.

وی با اشاره به اینکه ساختار سرمایه گذاری در بازار سرمایه متفاوت با چند سال گذشته شده است، گفت: اکنون در بازار با پدیده صف نشینی همراه هستیم، یعنی زمانی که سهم به صف خرید می رسد حجم تقاضا به شدت افزایش پیدا می کند و به مرور این صف به دلیل ورود سرمایه سهامداران تازه وارد غافلگیرکننده می شود، در زمینه فروش هم با همین شرایط همراه هستیم که این موضوع موجب برهم ریختگی فرایند معاملات بازار خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 440

به "ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید