ایران صادرکننده واکسن های ضد مار و عقرب

به گزارش پزشکی مدرن، دانشیار موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: واکسن های مورد نیاز کشور تا به امروز توسط موسسه تأمین شده ضمن اینکه واکسن های پزشکی ضد مار و عقب را به کشور های اطراف نیز صادر می کنیم.

ایران صادرکننده واکسن های ضد مار و عقرب

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مجتبی نوفیلی دانشیار موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در برنامه دارونامه اظهارکرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از سال 1303 شروع به کار کرد.

وی اضافه کرد: این موسسه در زمینه تولید واکسن های پزشکی و دامپزشکی و طیور فعالیت دارد و با تولید هفت واکسن اجباری از 9 واکسن، حدود 78 درصد نیاز کشور را تأمین می کند.

دانشیار موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه بیش از 90 درصد واکسن های دامی در این موسسه تولید می شود گفت: علاوه بر این، تأمین 30 درصد از واکسن های طیور نیز بر عهده این موسسه است.

نوفیلی با اشاره به اینکه واکسن دیفتری، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون و آنتی سرم های مختلف در این موسسه تولید می شوند گفت: با توجه به اینکه تعدادی از این بیماری ها ویروسی و تعدادی هم باکتریایی هستند لذا پلت فرم این واکسن ها نیز مختلف است.

دانشیار موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه واکسن فلج اطفال از نوع خوراکی، اما واکسن های دیگر از نوع تزریقی هستند اضافه کرد: اولین واکسنی که تولید کردیم واکسن سرخک در سال 1348 بود بعد از آن واکسن فلج اطفال را در سال 1351 تولید کردیم و در اختیار عموم قرار دادیم. واکسن سرخجه در سال 1365 و واکسن اوریون نیز یک سال بعد وارد عرصه بازار شدند.

وی با اشاره به تولید 2 تا 3 میلیارد دوز واکسن طیور در سال گفت: ما سالانه به 8 میلیارد دوز واکسن بزرگسال نیاز داریم که آن را تولید می کنیم و واکسن مربوط به بچه ها را نیز مانند فلج اطفال در سال های اخیر به مقدار 18 تا 20 میلیون دوز در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم.

نوفیلی ادامه داد: واکسن سرخجه و اوریون و سرخک نیز معمولاً حدود 5 تا 8 میلیون دوز تولید می شوند و به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرند.

دانشیار موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درمورد ظرفیت موسسه برای تولید واکسن کووید 19 گفت: واکسن های مورد نیاز کشورتاکنون توسط موسسه تأمین شده ضمن اینکه ما این تیپ واکسن های پزشکی و ضد مار و عقب را به کشور های اطراف نیز صادر می کنیم.

وی با بیان اینکه واکسن کووید 19 پلت فرم جدیدی دارد اظهارکرد: در حال حاضر موسسه در مراحل نهایی فاز یک مطالعه بالینی قرار گرفته و نتایج آن هم احتمالا تا اواسط اردیبهشت منتشر خواهدشد و دو ساختمان بزرگ هم در حال ساخت است.

نوفیلی با اشاره به نیاز کشور به 160 میلیون دوز واکسن کووید 19 گفت: البته 240 میلیون دوز نیاز سال اول ماست که با توجه به پیش بینی و اقدامات فعلی می توان نیاز کشور را تأمین کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 643

به "ایران صادرکننده واکسن های ضد مار و عقرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران صادرکننده واکسن های ضد مار و عقرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید