امتیازگیری از غرب هم نیازمند نگاه راهبردی به شرق است

به گزارش پزشکی مدرن، راهبرد نگاه به شرق علاوه بر منافع مالی، سیاسی و امنیتی که برای جمهوری اسلامی ایران دارد، دستاوردهای جانبی ای دارد که می تواند به تهران حتی در رویارویی یا تعامل با غرب یاری کند.

امتیازگیری از غرب هم نیازمند نگاه راهبردی به شرق است

به گزارش خبرنگاران، ایران در سایه تحریم های چنددهه ای غرب روابط به نسبت بهتری را با شرق داشته است. با افزایش قدرت مالی، سیاسی و نظامی شرق، مدتی است که بحث نگاه به شرق در بعضی از کشورهای منطقه از جمله ایران مطرح شده است.

سند 25 ساله همکاری ایران و چین، و کوشش برای تمدید همکاری بلند مدت ایران و روسیه، می تواند از جمله گام های موثر در پیشبرد سیاست نگاه به شرق باشد. اما باید توجه کرد که نگاه به شرق فقط محدود به چین و روسیه نمی گردد. امروزه جبهه شرق فراتر از مهفوم جغرافیایی است و به لحاظ سیاسی شامل بسیاری از کشورهای مختلف در اقصی نقاط دنیا می گردد. به عبارتی، کشورهایی که واشنگتن آنها را در دایره دوستان خود نمی بیند یا تعریف نمی نماید، می توانند در این جبهه شرق حضور داشته باشند. به همین دلیل است که ایران حتی با کشورهایی مانند ونزوئلا نیز همکاری می نماید.

گسترش مراودات با کشورهای همسایه، امری ناگزیر و حقیقتی بوده است که مقامات کشورمان نیز از آن به عنوان یکی از سیاست های اصولی تهران یاد نموده اند.

در مقوله توسعه همکاری ها با شرق باید به چند نکته دقت کرد که در ادامه این مطلب به آنها اشاره خواهد شد.

نگاه راهبردی: تقویت مناسبات با شرق و کشورهای همسایه مستلزم یک نگاه راهبردی به این مقوله است. چرا که با افول آمریکا و ظهور قدرت های جدید به ویژه در شرق، راهی را جز توسعه همکاری ها با شرق پیش رو نمی گذارد. کشورهای عربی منطقه و حتی کشورهای اروپایی در حوزه های مالی و فنی از جمله نظامی همکاری های خود با پکن را توسعه داده اند. آمریکا که از منتقدان اصلی توسعه روابط چین با دنیا و پروژه کمربند-جاده آن است، مناسبات تجاری بالایی را قدرت شرقی دارد. بر اساس آمار موجود، چین در حال حاضر شریک تجاری اول بیش از 100 کشور در دنیا است.

کشورهای همسایه نیز به جهت مجاورت جغرافیایی و مزایای دسترسی و مالی آن نیز می تواند فرصتی طلایی برای بهبود اوضاع مالی کشور و یاری به ثبات و صلح در منطقه باشد.

گزاره های فوق نگاه جدی به شرق و قدرت های شرقی را نه عنوان یک گزینه، بلکه به عنوان یک الزام راهبردی تبیین می نماید. بنابراین موضوعاتی مانند توافق های بلندمدت همکاری با شرق و کشورهای همسایه را باید جدی تلقی کرد.

نگاه واقعی، نه مصنوعی: با انعقاد برجام، گمانه ها درباره تقویت روابط با غرب پررنگ تر شدند. در این میان بعضی از جناح های سیاسی، با انتقاد از کشورهای شرقی بر لزوم تکیه بر غرب سخن گفتند. چنین اتفاقی باعث می گردد که نوعی برداشت نادرست در پایتخت های شرقی نسبت به سیاست بلندمدت تهران ایجاد گردد. بنابراین باید این نکته را تبیین و شفاف کرد که هر گونه تعامل با غرب به هیچ عنوان به مفهوم تضعیف روابط با شرق نیست. در اصل نگاه به شرق نه برای تحریک غرب، بلکه برای توسعه واقعی روابط با شرق است.

نگاه تاکتیکی یا مصنوعی به این سیاست می تواند به جای تامین منافع، به آنها خسارت وارد کند.

تبدیل تهدید به فرصت: سند 25 ساله همکاری ایران و چین واکنش های متعددی را از سوی کشورهای غربی به ویژه آمریکایی ها داشت. غرب از توسعه روابط ایران با شرق نگران است. یک دلیل آن است که تهران گزینه های محدودی داشته باشد و نتواند از فشار تحریمی غرب رها گردد. دوم هم اینکه چین و روسیه و جبهه مقابل آمریکا، تقویت نگردد.

چنین موقعیتی می تواند اهرم مهمی را در اختیار تهران قرار دهد. در اصل، توسعه روابط با شرق، صرفنظر از منافع مالی و سیاسی، در زمینه تعامل ایران باغرب هم منافعی دارد. البته این به معنای نگاه تاکتیکی و ابزاری به شرق نیست و چیزی از جدیت و کیفیت رابطه کم نمی نماید، بلکه از دستاوردهای جانبی آن است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 353

به "امتیازگیری از غرب هم نیازمند نگاه راهبردی به شرق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتیازگیری از غرب هم نیازمند نگاه راهبردی به شرق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید