ارائه فهرست کابینه الکاظمی به مجلس بدون احتساب وزیران نفت و خارجه

به گزارش پزشکی مدرن، در ساعات باقی مانده برای برگزاری جلسه فوق العاده رای اعتماد به کابینه مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق، فهرست نهایی کابینه وی تحویل هیات رییسه مجلس این کشور شد.

ارائه فهرست کابینه الکاظمی به مجلس بدون احتساب وزیران نفت و خارجه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران بشیر حداد نایب دوم رییس مجلس امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که اسامی کابینه الکاظمی بدون ذکر وزیران پیشنهادی نفت و امور خارجه، تحویل مجلس شده است.

اسامی کابینه که در اختیار رسانه ها نیز گذاشته شده، شامل 20 وزیر، بدون احتساب وزیران نفت و امور خارجه عراق است.

آخرین فهرست وزیران پیشنهادی با تغییراتی همراه شده که مهمترین تغییر در خصوص وزیر کشور است که قبلا عدنان الزرفی نخست وزیر مکلف قبلی برای این پست به عنوان گزینه اول مطرح شده بود، اما در فهرست نهایی سپهبد ستاد عثمان الغانمی رییس ستاد کل ارتش عراق نامزد اول این پست معرفی شده است.

در این فهرست سپهبد ستاد جمعه عناد سعدون خطاب نامزد وزارت دفاع، نازنین محمد وسو نامزد وزارت مسکن و سازندگی، حسن محمد عباس نامزد وزارت بهداشت و محیط زیست، نبیل کاظم عبدالصاحب نامزد وزارت آموزش عالی و ارکان شهاب احمد نامزد وزارت ارتباطات عراق معرفی شده اند.

عدنان درجان مهاجم معروف اسبق تیم ملی فوتبال عراق برای وزارت ورزش و جوانان همچنان گزینه اول این وزارتخانه در کابینه عراق معرفی شده است.

ناصر حسین بندر برای وزارت حمل و نقل، عبدالرحمن مصطفی فتاح برای وزارت دادگستری، نوار نصیف جاسم وزارت بازرگانی و علی حمید مخلف محسن برای وزارت آموزش و پرورش از سوی الکاظمی برای حضور در کابینه عراق پیشنهاد شده اند.

الکاظمی تحت فشار فراکسیون های شیعه و برخی از گروه های اهل سنت، با تغییر وزیر دارایی مورد حمایت فراکسیون حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) موافقت کرده و علی حیدر عبدالامیر عباس را برای تصدی این وزارتخانه مهم، پیشنهاد کرده است.

منهل عزیز محمد عبدالرحمن برای وزارت صنایع و معادن، ماجد مهدی حنتوش برای وزارت برق، هشام صالح داوود سلمان برای وزارت فرهنگ، خالد بتال نجم عبدالله برای وزارت برنامه ریزی، ثناء حکمت جرجیس وزارت مهاجرین و رانده شدگان، محمد کریم جاسم وزارت کشاورزی، عبیر مهدی محسن وزارت کار و مهدی رشید مهدی برای وزارت منابع آبی نیز معرفی شده اند.

عبدالهادی السعداوی از فراکسیون ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) در این خصوص به خبرگزاری دولتی عراق اینا گفته که ساعات باقی مانده تا تشکیل جلسه رای اعتماد مجلس عراق، در موافقت با کابینه حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد که برخی از فراکسیون ها با اعطای رای اعتماد به کابینه الکاظمی به توافق رسیده اند، اما ائتلاف دولت قانون همچنان نسبت به برخی از نامزد ها که متهم به فساد هستند، اعتراض دارد و اگر این افراد در کابینه تغییر نکنند، این فراکسیون مخالف رای اعتماد است.

تا به امروز فراکسیون های دولت قانون (نوری المالکی)، الوطنیه (ایاد علاوی)، جبهه نجات و توسعه (اسامه النجیفی)، حزب الحل (جمال الکربولی) و فراکسیون ترکمنان (جاسم محمد جعفر) با مشارکت در کابینه الکاظمی مخالفت کرده اند.

این فراکسیون های معترض بیش از 80 کرسی از مجموع 329 کرسی مجلس را در اختیار دارند.

کابینه الکاظمی برای دریافت رای اعتماد در مجلس به رای مثبت نصف به علاوه یک حاضران در جلسه نیاز دارد.

هیات رییسه مجلس پیشتر اعلام کرده بود که جلسه رای اعتماد ساعت 9 امشب به وقت محلی بغداد برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 33

به "ارائه فهرست کابینه الکاظمی به مجلس بدون احتساب وزیران نفت و خارجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه فهرست کابینه الکاظمی به مجلس بدون احتساب وزیران نفت و خارجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید