اجرای پروژه سیریک با وام 1.2 میلیارد یورویی روسیه

به گزارش پزشکی مدرن، تهران (پانا) - وزیر نیرو با اشاره به دریافت ضمانت نامه بانکی استفاده از وام 1.2 میلیارد یورویی دولت روسیه، گفت پروژه نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک با وام یک میلیارد و 200 میلیون یورویی فدراسیون روسیه اکنون در مرحله اجرا قرار گرفته است.

اجرای پروژه سیریک با وام 1.2 میلیارد یورویی روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در حاشیه آیین رونمایی از 35 طرح ساز و کاری صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نیروگاه سیریک که در منطقه ای به همین نام در استان هرمزگان با ظرفیت 1400 مگاوات می بایست ساخته گردد، به لحاظ جایگاهی که در پایداری شبکه برق جنوب و جنوب شرق کشور دارد، بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی، این پروژه از چند سال پیش با هماهنگی به عمل آمده جزو طرح هایی محسوب شد که در گذشته برای استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه در اولویت نهاده شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه منابع مالی لازم برای احداث این نیروگاه 1400 مگاواتی حدود یک میلیارد و 400 میلیون یورو است، افزود: هرچند در سال 1395 بر اساس یک قرارداد تجاری اقداماتی برای شروع این پروژه صورت گرفت، اما با مسائل و موانع متعدد اداری-مالی و غیره روبرو شد.

وی گفت: از اول شهریور ماه سال 1397 که مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و روسیه به وزارت نیرو محول شد، این طرح هم در کنار سایر طرح ها برای استفاده از وام دولتی روسیه در اولویت نهاده شد، اما نحوه پیشرفت کار به گونه ای بود که همکاران ما در روسیه نیز کوشش داشتند پروژه سیریک زودتر به نتیجه رسیده و اجرایی گردد تا از راستای که توسط این پروژه هموار می گردد سایر پروژه ها نیز بعد از آن به مرحله اجرا برسد.

این مقام مسئول اظهار داشت: خوشبختانه امروز ضمانتنامه بانکی حسن انجام کار برای استفاده از وام یک میلیارد و 200 میلیون یورویی دولت روسیه برای اجرای این پروژه را دریافت کردیم و مابقی آن هم طبق قرارداد مربوطه این وام توسط منابع خود ما تامین خواهد شد و امیدواری ما این است که با انجام تشریفات مربوطه از سمت ایران هر چه زودتر کارهای اجرایی این پروژه به شکل معناداری شروع گردد.

اردکانیان با اشاره به اهم پروژه های بهره برداری شده اظهار داشت: امروز هفته چهل و سوم پویش #هرهفته-الف-ب-ایران بود که به طرح های سازوکاری صنعت آب و برق اختصاص داشت. از ابتدای سال طرح های این صنعت را به دو بخش ساخت و سازی شامل احداث نیروگاه ها، سدها، شبکه های آب و فاضلاب و تصفیه خانه ها و طرح های ساز و کاری که بیشتر ناظر بر تسهیل در اجرای طرح ها و خدمت رسانی است و سازوکارهایی که موجب گردش سریع تر کار، کاهش هزینه ها، افزایش راندمان، بهره وری و نظایر آن می گردد، تقسیم کردیم.

وی با بیان اینکه امروز در مجموع 35 طرح ساز و کاری در بخش آب و برق رونمایی شد، افزود: از این طرح های متعدد چند طرح حائز اهمیت است از جمله گردشگری آبی که با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درصدد هستیم با قراردادهایی که امضا شده و در حال انجام است، بتوانیم سایت های بیش از 30 سد کشور را در اختیار موضوع گردشگری قرار دهیم و سرمایه گذاران با منابع خود بتوانند در چارچوب مقررات و ضوابط برای ملاحظات زیست محیطی آب معین شده، امکاناتی را فراهم نموده تا مردم عزیز بتوانند در فصل های مناسب به شکل منظم از آن استفاده نمایند.

وزیر نیرو با اشاره به تدوین لایحه جدید برای قانون آب کشور، اظهار داشت: این قانون توزیع عادلانه آب که در حال حاضر در کشور اجرا می کنیم، اوایل دهه شصت تصویب و ابلاغ شد و همانطور که از اسم آن تعیین است دغدغه اصلی آن توزیع عادلانه آب بوده است. اکنون با توجه به افزایش جمعیت، تغییر اقلیم، اهمیت حفظ منابع، ملاحظات زیست محیطی و ملاحظات حفاظت منابع آب باید این موارد را مد نظر قرار داده و قانونی داشته باشیم که ناظر بر سال ها و دهه های پیش رو باشد.

وی ادامه داد: کار تدوین این لایحه را بر اساس یک نظام مشارکتی شروع کردیم و به دولت دوازدهم تقدیم شده تا راستا آنالیز را سپری و در همین دولت به مجلس تقدیم گردد. چون اساس کار به مشارکت است پیش نویس این قانون تهیه و در معرض اظهار نظر بوده و همکاران بنده با برگزاری جلسات منظم، از همه فعالان و صاحبنظران در سازمان دولت و خارج از دولت در دانشگاه ها و مجموعه های مردم نهاد دعوت می نمایند تا ما را از نظرات خود در این زمان و مقاطع بعدی بهره مند نمایند.

وی در مورد دریافت مطالبات از کشور عراق نیز یادآور شد: ما در ارتباط با اجرای قرارداد صادرات برق کشور عراق و سایر کشورهایی که با آن ها مبادلات انرژی داریم هیچگونه مسئله ای نمی بینیم؛ البته تاخیرهایی در دریافت منابع داشته ایم اما ترتیبات مناسب هم داده شده است.

اردکانیان در سرانجام افزود: در همین سفر روز گذشته وزیر امور خارجه و رئیس بانک تجارت عراق که طرف پرداخت نماینده است نیز حضور داشته و جلساتی با همکاران ما داشتند. ما در این قضیه با رعایت مجموعه چارچوب هایی که در قرارداد ذکر شده دلیلی برای نگرانی نداریم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 607

به "اجرای پروژه سیریک با وام 1.2 میلیارد یورویی روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای پروژه سیریک با وام 1.2 میلیارد یورویی روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید