آتش سوزی در کشتزارهای عراق

به گزارش پزشکی مدرن، برای دومین سال متوالی در آستانه فصل برداشت محصول، مزارع زیر کشت گندم و جو در بعضی استان های عراق طعمه آتش سوزی های مشکوک شده است.

آتش سوزی در کشتزارهای عراق

بر اساس گزارش امروز (سه شنبه) رسانه های عراق، بیشترین این آتش سوزی ها در استان دیاله در شمال شرق عراق که در هفته های اخیر شاهد فعالیت کم سابقه هسته های خفته گروه تروریستی داعش بوده، رخ داده است.

استان های صلاح الدین و نینوا نیز شاهد چند مورد از آتش سوزی مزارع بوده اند که عمدتا دو محصول گندم و جو در آنها کشت شده اند. هسته های خفته گروه تروریستی داعش در این دو استان نیز در هفته های اخیر فعالیت خود را افزایش داده و بارها با نیروهای امنیتی عراق درگیر شده اند.

به گزارش رسانه های عراق، دیدگاه های مختلفی در مورد عوامل این آتش سوزی مطرح شده که بعضی آن را مرتبط با داعش می دانند، به ویژه اینکه اغلب استان هایی که آتش سوزی در آنها رخ داده، اخیرا شاهد فعالیت چشمگیر این گروه تروریستی بوده است.

اختلافات و انتقام گیری ها بین عشایر و یا آتش سوزی بر اثر حوادث طبیعی از جمله اتصال برق از دیگر علل و عوامل وقوع این حوادث ذکر شده است.

در عین حال دیدگاهی نیز عامل خارجی را در پس این آتش سوزی مزارع دخیل دانسته تا به واسطه آن اقتصاد بیش از پیش بیمار عراق را دچار مشکل کند.

اعلام اخیر وزیر کشاورزی عراق (قبل از خاتمه کار دولت عادل عبدالمهدی) در چهارم اردیبهشت ماه 99 مبنی بر خودکفایی این کشور در زمینه فراوری گندم، باعث شده است که عده ای عامل خارجی را در آتش سوزی های اخیر مزارع کشاورزی عراق دخیل بدانند.

سال گذشته بعضی شخصیت های عراقی و کاربران شبکه های اجتماعی، گروه تروریستی داعش و عربستان و عوامل این رژیم در داخل عراق را به دست داشتن در این حوادث برای ضربه زدن به اقتصاد عراق متهم کردند.

سخنگوی وزارت کشاورزی عراق امروز گفته است که کل زمین های کشاورزی که تا به امروز طعمه حریق شده اند، از حیث مساحت، 4 درصد کل سطح زیر کشت در عراق را تشکیل می دهند.

بر اساس گزارش رسانه های عراق، حمید النایف اضافه نمود که وزارت کشاورزی با همکاری نیروی آتش نشانی، یک ستاد بحران مشترک در کلیه استان ها برای پیگیری علت وقوع آتش سوزی ها در مزارع گندم و جو تشکیل داده است.

وی علت اغلب آتش سوزی های اخیر در مزارع کشاورزی عراق را ناشی از اتصال برق یا تعبیه مواد اشتعالزا در مزارع کشاورزی دانسته و اضافه نموده است که در استان دیاله چند روز قبل بر اثر شدت باد و اتصال برق، تعداد قابل توجهی از مزارع زیر کشت طعمه حریق شدند.

سال گذشته تحقیقات اجرا شده نشان داد که این آتش سوزی ها عمدی و توسط گروه تروریستی داعش در بعضی از مزارع کشاورزی استان نینوا صورت گرفته است .

براساس تحقیقات اجرا شده، داعش با نصب عدسی در داخل مزارع که بر اثر شدت تابش خورشید منجر به ایجاد آتش می شدند، در آتش سوزی های سال گذشته نقش داشته است.

با وجود آتش سوزی های سال گذشته، عراق توانست چهار میلیون و 343 هزار تن گندم (رشد 99.4 درصد) و یک میلیون و 519 تن جو (رشد 600 درصدی) از مزارع کشاورزی این کشور برداشت نموده است.

عراق سال جاری براساس اعلام وزارت کشاورزی این کشور، دو میلیون و 250 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم و یک میلیون هتکار نیز سطح زیر کشت جو داشته است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 160

به "آتش سوزی در کشتزارهای عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی در کشتزارهای عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید