توصیه غذایی جهت بیماران دیابتی

توصیه های کلی غذایی جهت بیماران دیابتی

دیابتی عزیز

رژیم غذائی پایه و اساس کنترل دیابت است و به عنوان بی خطر ترین ، آسانترین و مؤثر ترین روش کنترل دیابت شناخته شده است. در زیر چند توصیه کلی غذائی آمده است.

اگر شما دارای اضافه وزن هستید می توانید با رساندن وزن یه حد مطلوب به کنترل قند و چربی و فشار خون کمک کنید.
با داشتن یک برنامه غذائی منظم و متنوع می توانید مواد مورد نیاز بدن را تأمین کنید.
توجه داشته باشید که مصرف موادی مانند قند و شکر و پولکی و عسل و مربا و نوشابه و نبات به علت داشتن قند های زود جذب محدود می گردد.
در صورت کنترل شدن وزن و قند خون از مواد بالا با نظر کارشناس تغذیه به مقدار مشخص می توانید استفاده کنید.
افزایش دفعات مصرف غذا از ۳ وعده یه ۶-۵ وعده باعث جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون می شود.
شما می توانید با رعایت رژیم غذائی و انجام ورزش ، مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون را کاهش دهید.
میوه جات را به صورت خام و با پوست و با رعایت تنوع مصرف کنید و از مصرف آب میوه و کمپوت خودداری کنید.
نان مصرفی خود را ترجیحاً از نان های سبوس دار و نان جو به جای نان سفید و باگت و سوخاری مصرف کنید.
برای حفظ مواد غذائی و کاهش وزن و چربی خون ، غذاها را به صورت آب پز یا بخار پز یا کبابی مصرف کنید و از سرخ کردن غذاها بپرهیزید.
از مصرف غذاهای چرب (مثل بریان و غذاهای پر چربی ) و غذاهای شور بپرهیزید.
مقدار روغن توصیه شده در رژیم را از روغن مایع استفاده کنید.
برای افراد بالغ دیابتی مصرف روزانه ۲ لیوان شیر یا ماست ضرورت دارد.
استفاده از حبوبات ( عدس ، لوبیا ، ماش ، نخود ) به جای مقداری از نان یا برنج بسیار مفید می باشد.
در صورت بالا نبودن چربی خون می توانید در هفته ۳ عدد تخم مرغ مصرف کنید.
مصرف سبزی جات مانند سبزی خوردن ، سالاد ، خیار ، کاهو ، کدو ، لوبیا سبز و غیره به صورت خام و متنوع همراه غذا برای کمترل قند و چربی خون بسیار مفید است.
سعی کنید در کنار رعایت رژیم غذائی روزانه مقداری پیاده روی انجام دهید .
افرادی که انسولین تزریق می کنند برای جلوگیری از نوسانات قند خون ( افت یا کاهش قند خون) بایستی به تعداد و زمان مصرف غذا توجه زیادی داشته باشند.
در بین گوشتها ، گوشت سفید ( مرغ و ماهی ) دارای چربی بهتر و کلسترل کمتری می باشند.
از مصرف چای هنگام غذا بپرهیزید و بین مصرف این دو حداقل یک ساعت فاصله بگذارید.
افرادی که دارای اضافه وزن هستند برای مصرف کمتر ، غذا را به آهستگی میل کنند و همراه غذا مقداری آب بنوشند.

3 دیدگاه ها

  1. مهندس قدرت الله اسرافیلی گفت:

    لطفا اطلاعات بیشتری در این بخش منتشرکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *